Deugen - Reisverslag uit Esperance, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu Deugen - Reisverslag uit Esperance, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Deugen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

23 December 2008 | Australië, Esperance

Vooral door het verblijf in kolonisatie culturen is mijn mensbeeld gevormd. Zeker daar, waar ik ook gewerkt en gewoond heb, is dat voor mij van veel waarde geweest, over hoe ik over mensen denk. Sterker nog: over hoe ik denk dat mensen zijn ! Hou je dus maar vast. Over de plekken die ik als toerist bezocht ( zoals de amerikanen en de indianen, de turken en de koerden, de latino's en de maya's en inca's, en de fransen in Indochine ) durf ik geen conclusies te trekken. Misschien hooguit dat daar, waar de fransen waren, dat daar vooral ook prettige zaken voor een toerist tastbaar blijven, zoals verse croissants in Laos, en een bewegwijzering die klopt. Ook op Corsica, of in Cayenne of Guadeloupe. Waar ik meer de diepte van integratie heb meegemaakt, zoals de nederlanders in Suriname, de blanken in Oost Afrika en de britten in Australie, is het toch wel erg te moeten concluderen dat ik nooit een grotere mislukking heb gezien, dan hoe hier wordt omgegaan met Aborigines. Het resultaat is een continent zonder ziel. Toen ik met de voorbereiding van deze trip bezig was, las ik ergens -met verwondering en afgrijzen- dat pas rond 1975 de aborigines by law uit de fauna wet zijn geschrapt. Het is toch godgeklaagd dat zelfs tot de dag van vandaag Australie bestaat uit zes staten ... en uit Northern Territory (NT). Alle staten (en ook NT, waar de meeste aborigines wonen) hebben een vertegenwoordiging in de tweede kamer van Canberra, maar die lui van NT mogen niet meestemmen als het om grondwettelijke zaken gaat. Het "sorry-verhaal" van Kevin Rudd ( jaja, precies de broer van onze JP...verdomd, ik ben zijn achternaam echt even kwijt ) is zo doorzichtig als de zee hier. Een stolen generation kun je niet pardonneren met een sorry, en met lagere kosten voor hun gezondheidszorg, als diezelfde generatie structureel kansloos is, en kansloos wordt gehouden. En het is zeker niet genoeg als je aborigines er van blijft weerhouden om in het Australie van vandaag of morgen een stap voorwaarts te kunnen maken.
Australie moet je zien als een grote stenen klomp die uit de zee te voorschijn is gekomen. Een enorm continent met veel zand, weinig water, wat bomen en mineralen en rare beesten die je nergens anders ter wereld ziet. En dan de Aborigines als de eerste bewoners. Een oervolk dat van minimaal 40.000 jaar geleden tot in ieder geval 1600-1700 ( onze Gouden Eeuw ) onder bomen en in grotten leefde. Waarschijnlijk zelfs tot ver in de 20e eeuw. Dit volk liep 150 jaar tegen een cultuurschok aan, die het nog niet, en nooit niet, te boven zal komen. Eerst weggestuurd van hun land, toen gehalveerd door infectieziekten, vervolgens de kinderen ontnomen, en dan vogelvrij verklaard tot het jaar 1975. Sorry ! Als tijdelijke dokter anno 2008 verbaas ik mij over de oude sociale kaders van deze mensen. Broers zijn zo gelijkwaardig, dat hun kinderen uitwisselbaar zijn. Oogcontact is respectloos. Communiceren gaat vaak in beeldspraak en bijna altijd via omwegen. Door de sociale ontremming is er nu sprake van massaal alcoholmisbruik. Van werkloosheid. Van tienerzwangerschappen. Aborigines gaan ook nu nog 20 jaar eerder dood dan de gemiddelde blanke australier. Waardoor ? Door geweld, door welvaartsziekten, en te vaak door zelfmoord. Uit schaamte, uit boosheid en door uitzichtloosheid.
Als ik terug ga naar de lijn van dit verhaal dan gaat het erover, hoe dit heeft kunnen gebeuren. En hoe het overal ter wereld blijft gebeuren, maar vaak minder grijpbaar. Hebben julie nog even ? Dan gooi ik er nog een schepje bovenop. Het heeft kunnen gebeuren doordat Australie de laatste dikke eeuw onder de invloed is geweest van pure deugnieten zoals gevangenen en goudzoekers. Later kwamen daar nog andere gelukszoekers bij zoals tarweboeren, de mijnindustrie en het toerisme. Ik ben al ruim drie maanden op zoek naar de eigenheid van dit land en zijn bewoners. Het is pijnlijk te constateren dat er geen eigenheid is. Er leven verschillende culturen los van elkaar en door elkaar heen. De aziaten blijven in de steden, de aborigines aan de rand daarvan, en op het platteland, en DE australier is daar, waar hij zijn geld kan verdienen. Het leven is hier een stripboek, soms een soap, maar wordt nooit literatuur.
Het woordenboek spreekt over deugen als het gaat over het in orde zijn van zaken. Of van personen. Meestal in meervoud. Deugt een wetgeving ? Deugen marokkanen ? Deugt de islam ? Volgens mij zijn dit boeiende maar onbeantwoordbare vragen. Of zijn het veronderstellingen ? Waar het werkelijk om gaat, is de individuele beschouwing. Deug jij ? Deug ik ?
Waarom bestaat het woord deugniet wel, en het woord deugwel niet ? Misschien zoek ik niet goed op internet, maar ook internationaal blijken deugnieten en deugwellen niet beter te omschrijven dan wel of niet being allright, bueno of gut, terwijl ik denk dat het begrip deugen nou net precies de basis is, van hoe ik in de samenleving wil staan, en in welke omgeving ik mij prettig voel.
In Australie wordt het vroeg donker. De avonden zijn lang en zwoel. Op alle veranda's waar ik bivakkeer klonk nooit uit mijn radio: "Paul, ouwehoer niet zo slap !" Zo kun je tenminste wel opschieten met conclusies met grote woorden: Deugen is een zaak van gewogen ethiek ! Je zou denken dat een deugniet een persoon is, met een negatieve optelsom van al zijn deugden en ondeugden. Was het maar zo makkelijk. Het schijnt dat Mugabe een leuke vader is, en dat de kapper (van Wilders ) Gert een erg aardige man vindt, maar toch zijn het echte deugnieten. Zelfs Andre Rieu is een deugniet, omdat hij bewust miljoenen mensen voor de gek houdt, die het nog leuk vinden ook. Het is een waarheid als een koe dat deugdzaamheid sinds de griekse oudheid wordt omschreven in begrippen als moed, matiging, onbaatzuchtigheid en rechtvaardigheid. Deugen is voor mij de ethische balans in de persoon die ik tegenover mij heb (deug jij?) op een weegschaaltje gelegd, hoe zich dat verhoudt tot mijn deug ik... Wie nu nog meeleest, wil ik feliciteren met zijn doorzettingsvermogen om dit alles te lezen ( was beloofd met Sinterklaas), maar wil ik vooral hele gezellige kerstdagen wensen, en een fantastisch 2009 !!!

  • 23 December 2008 - 07:16

    Gon:

    Jij deugt!
    Feestelijke en deugdzame dagen gewenst!
    Kusje,
    Gon

  • 23 December 2008 - 09:03

    Kees:

    joehoe, beesten op de foto's!

  • 23 December 2008 - 09:44

    Peter:

    Zalig Kerstfeest jongen

  • 23 December 2008 - 09:47

    Thistle Cove:

    Slecht weer opkomst!

  • 23 December 2008 - 10:34

    Toon:

    Hoi Paul,

    Wat een interessant stuk. Als ik dit soort zaken normaal gesproken uit, vertelt Kees mij, in tegenstelling tot je radio, dat ik wel moet stoppen met ouwehoeren. De deugdethiek is een veel beschreven filosofie die als "vader" Aristoteles heeft. Het is ook in de internationale samenwerking zeer van toepassing, want handel je uit het goede, of juist uit hetgeen waar je rijk, machtig of beide van wordt. Mensen zouden in hun handelen dus altijd gericht moeten zijn op een goede. Echter, door de eeuwen heen is dit een moeilijker principe dan je oorspronkelijk zou denken. Niet alleen voor Australiërs, maar voor individuen an sich. vragen over WO II, politionele acties, kolonisatie dringen zich al snel op. Goed, als je terug bent hebben we het er verder over, want anders wordt dit stukje wat zwaarwegend. Een tip om te lezen: Guns, germs en steel van jared diamond. bestel dit boek via de Australische amazon en het geeft de ontwikkeling van de mens (met name de vraag of hoe kan het? wordt hier bij de horens gevat). Echt een aanrader. Hele fijne kerst dagen, en tot gauw! Zoenen,

    Toon

  • 23 December 2008 - 12:48

    Jeanine:

    Lieve Paul,
    Ik ben je stuk nog aan het verwerken, dus vandaar alleen een prettige kerst en waanzinnig nieuwjaar gewenst, maar ben benieuwd naar je reflecties als je terug bent en wat de deugden van de Nieuw Zeelanders zijn.

    x Jeanine

  • 23 December 2008 - 16:03

    Wannes:

    Pas je wel op voor een zonnesteek paul

  • 23 December 2008 - 17:11

    Thea:

    Kanonnuh!

  • 23 December 2008 - 18:28

    Je Zus:

    Zo zeg jij deugt. Een broer van 52 met een SIX-PACK. of als je je buik loslaat tóch een kratje. Ik vind je lief en een deugdzame broer. Jammer dat je zo ver weg zit. anders kon ik je even zoenen en je bedanken voor je telefoontje én je kaart. Dag lieve Paul: Zalig Kerstfeest, Ik ben trots op je.

  • 23 December 2008 - 18:34

    Mariëlle:

    Pssssssssss.....Die slang deugde niet denk ik

  • 23 December 2008 - 20:05

    Brenk & Hegje:

    Een mooi en stichtelijk verhaal om bij de Buurtkerstdienst voor te lezen! (Daar deugt ook steeds minder van trouwens). Fijne Kerst van ons allen!

  • 23 December 2008 - 21:24

    Ymo:

    hallo Paul,
    Kennelijk wel vruchtbaar land voor philosophische gedachten. Zal je politieke ideen voorleggen aan Cees Ferwerda. Hoop dat je deugdelijke feestdagen hebt en straks met Thea ook weer wat ondeugende weken zult doorbrengen. Groet Louke en Ymo

  • 25 December 2008 - 00:13

    Maartje:

    Lieve Ome Paul,

    pas als je niet meer hoeft te overleven, kun je echt nadenken over leven. Zingeving is een luxe! Misschien toch maar Humanistiek studeren?

  • 26 December 2008 - 11:26

    Martin:

    Hoi Paul,
    Tweede kerstdag.
    Op dit moment zit ik de jetlag van de terugreis (vannacht) uit Medemblik te verwerken. Straks naar de outback in de Schoorlse duinen. Een landschap dat deugd.
    Het weer ook. Blauwe lucht en een beetje vorst. We denken al aan schaatsen.
    Wij, Margriet, Martin en Rik wensen je alvast een mooie jaarwisseling en goed 2009!

  • 31 December 2008 - 10:40

    Marianne:

    Lieve Paul, ik geloof dat dit mijn eerste reactie is na weken insider te zijn geweest op je web. Ik voel me een gluurder en geniet van je verhalen en overpeinzingen tegelijkertijd. Na je zoveel jaren niet te hebben ontmoet, gesproken, is dit best een rare situatie. En toch ook weer volkomen gewoon. Jouw verhalen maken dat ik interessante gesprekken heb met mijn zoon die sinds november aan de oostkust woont en idolaat is van Aussie en Aussies. En schoondochter die bang is voor aboriginals, en volgens haar is niet alleen haar hele familie bang voor die 'engerikken'. Het is te makkelijk voor mij om dan alleen maar te veroordelen. Ik hoop er in 2009 naar toe te gaan en zelf te ervaren.
    Is Thea al daar?
    Ik wens jou iig over een paar uur een bijzondere jaarwisseling, een 2009 vol liefde en lol, en blijf heel graag zo ouwehoeren; ik geniet ervan!
    liefs, marianne

  • 31 December 2008 - 15:25

    Edith&Joop:

    Terwijl wij dit typen zit jij al in het jaar 2009. We wensen je de allerbeste wensen voor 2009.

    Groetjes Joop en Edith

  • 31 December 2008 - 22:52

    Wannes, Marieke,:

    Pieter, Loek en Jorine

    HE paulio!

    Een heel erg goed 2009! tot halverwege!

    xx

  • 01 Januari 2009 - 13:15

    Kees:

    hej fukkel, gelukkig nieuwjaar!

  • 01 Januari 2009 - 16:51

    Dirk En Ineke:

    beste paul, lang niets van ons gehoord, maar we leven met je mee. allerbeste wensen voor 2009 en nog veel diepzinnige overpeinzingen toegewenst, want die zijn veel waard. Dirk en ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 379350

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2022

Verre reizen, korte uitjes

14 Maart 2022 - 05 Mei 2022

Big Cities & the South

22 Januari 2016 - 31 Maart 2022

In beeld en gedachten

25 Februari 2005 - 30 Juni 2016

Oriëntal Travels

30 November 2010 - 31 Maart 2016

Stads Flarden

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Zomervakanties

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Tripjes & Datjes

15 April 2011 - 15 Mei 2011

Gordel van smaragd

06 December 2009 - 19 December 2009

Fidel in trainingspak

27 September 2008 - 02 Juni 2009

Abo´s & Maori´s

19 Maart 1956 - 31 December 1999

Het analoge tijdperk

25 Oktober 1986 - 01 Februari 1989

Mzuri sana

06 November 1981 - 05 Maart 1982

Bakra !

11 Juli 1979 - 11 November 1979

Latino america 1979

Landen bezocht: