KI*GOR*CBD - Reisverslag uit Sydney, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu KI*GOR*CBD - Reisverslag uit Sydney, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu

KI*GOR*CBD

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 Februari 2009 | Australië, Sydney

De belevenissen met zoon Kees in een campertje. Twee mannen in een busje. Er is zoveel te vertellen. Ik moet een korte selectie maken. En in telegramstijl schrijven. De harde schijf raakt vol. Op een zondagochtend rijden we nog wat onwennig Adelaide uit. Met twee in een busje is heel anders dan met twintig man in een truck. Er klinkt opeens weer klassieke muziek uit de radio. In de haven waar de ferry naar Kangaroo Island ligt ziet Kees zijn eerste zeeleeuw. Die avond staan we op een camping met 'abundant wildlife, including koalas'. In de boom naast ons campertafeltje is een exemplaar zeer aktief. Terwijl het donker wordt zien we het beest van dichtbij eten, klimmen, springen, en boeren en scheten laten. Het lijkt wel of we met zijn drieen op vakantie zijn. De westzijde van KI is nog aan het herstellen van een grote brand. De rotsformatie op het westpunt is weer anders bijzonder dan andere westpunten die ik eerder op andere eilanden bezocht. We kamperen een nacht wild aan het strand. Pelikanen op het water, en possums op het wegdek.
Terug op het vasteland koersen we twee dagen oostwaarts. Overnachten in Robe is kiezen voor een bed in een hotel, en een gemengde visschotel eten, in perfecte harmonie met een lokale Barosso Chardonnay. We bekritiseren elkaars rijstijl. De conclusie is dat Kees meer dan ik, en dat ik, beter dan hij rijdt. Als duo reizend ligt onze kracht in het slagvaardig kiezen van de route, de stops, en het vroegtijdig spotten van beesten onderweg. De plekken waar wij overnachten kiezen we op advies van tips. Het blijken zowel in Robe, als in Port Fairy, als in St Kilda en in Eden steeds prima keuzes te zijn. Andere tips over highlights blijken soms overgewaardeerd. The Great Ocean Road heeft als wegnummer B100 ( ik heb ook altijd pech ) en is als weg slechts spectaculair over zo'n 50 kilometer tussen Apollo Bay en Lorne. Tip van ons: rijd met dichte ogen door beide plaatsjes heen ! Maar het is weer feest in de camper als we bij het uitrijden van Lorne een verse dode wombat zien, en even verderop een groepje levende koalas. Met uitzondering van de platypus hebben we alle rare beesten in het wild gezien !
Wij arriveren op een snikhete donderdagmiddag in St Kilda, the place to be in Melbourne. Samen met duizenden mensen hangen we tot na zonsondergang aan het strand om verkoeling te zoeken. In mooi avondlicht lopen we langs een mooi streng gebouw. Tot de vorige eeuw was dit the biggest theatre in the southern hemisphere. Veel in Australia is the biggest, the most expensive, the most extensive, most dangerous, en wordt dan steevast gevolgd door: anyway. In gedachten, en via sms en telefoon, zijn we bij Wannes, die met Storm furore maakt in Amsterdam. Van allerlei mensen bereiken ons enthousiaste reakties. We belanden in een prachtig parkje met eettentjes en kraampjes, en genieten van de bonte verzameling van de mensen om ons heen. Een beetje de sfeer van een festiviteit op het landje van Top, maar dan echt top !
Het Central Business District is in alle grote steden die wij aandoen makkelijk te lokaliseren. Het zijn Manhattan-achtige square street quarters met hoge stalen en glazen gebouwen. De stad Melbourne onderscheidt zich wat meer met afwisseling van andere steden met een oud station, of een Federation Square a la Alexanderplatz. Om de CBD's heen liggen de parken, de chinatowns, de sportcomplexen, en verderop de grote bedrijven en fabrieken. Erg overzichtelijk allemaal. Na het nachtje in St Kilda ( we parkeren ons backpackers busje voor de backpackers accomodatie The Base, en slapen gezellig in een tweepersoonsbed, terwijl beneden de bubbel & schuimparty wordt afgewerkt ) logeren we de volgende twee nachten bij Dennis. Hij woont in een beach house op bijna twee uur rijden vam Mbn, in een klein stadje, temidden van andere strandhuizen, die worden bewoond door pensionado's, of die als woonplek fungeren van grey nomads. Tussen Melbourne en Sydney verblijven we mooi haverwege in Eden. Een prettig landerig stadje , met opnieuw een mooi vispaletje, dit keer met Sauvignon blanc.
Sydney is de mooiste stad van Australia. De ligging aan de grillig gevormde baaien is geweldig. De stad heeft zich letterlijk om het water heen verankerd. Oude wijkjes tot in het moderne centrum geven het een volwassen, en zelfs hier en daar een historische aanblik. Harbour Bridge kan concurreren met NYC Brooklyn Bridge en de Tower Bridge. Het evenwicht met moderne architectuur zoals het Sydney Opera House is gedurfd en evenwichtig tegelijk. We leveren ons campertje in, en nemen geheel in stijl onze intrek in The Vibe. In een maand hebben wij ruim 5000 K in een groep afgelegd, en nog een dikke 3000 K samen in een campertje. Gisteravond bezochten wij ( na een lichte maaltijd met een simpel VB-tje aan Circular Quay ) de italiaanse opera Cavalleria Rusticana in het SOH. Prachtig. Encore ! Brava !!

• 04 Februari 2009 - 08:22

Henk:

Dit is, vind ik, een van de leukste verslagen. Land en zee, levende en dooie dieren, vis en wijn, Melbourne en Sydney. Paul en Kees. Vijf duetten begeleid door mooie fotoos!

• 04 Februari 2009 - 10:30

Marianne:

Wat kan je toch prachtig schrijven Paul; ik blijf genieten van je verslagen!

• 04 Februari 2009 - 13:32

Wannes:

He paulio!

Te moe, ben ik om je verhaal goed te lezen, maar de fotos zien er goed uit! Ik heb jou ook nog gemaild!

xx

• 04 Februari 2009 - 21:18

Thea:

Fijne mannen!

• 05 Februari 2009 - 08:18

Toon:

mooie mannen,

Dit klink waarrempel als vakantie! Ben erg benieuwd naar de "live" verhalen van Kees.

Tot gauw!

XXX

Toon

• 06 Februari 2009 - 20:45

Paul:

Zojuist neergeploft in Nieuw Zeeland. Precies in het weekend van Waitangi en het NZ Seven's: het internationale rugby toernooi met alle grote landen ... en biermerken ! Heb vannacht na aankomst in stomme verbazing naar deze giga chaos lopen kijken, en probeer vandaag in het stadium te komen. Groeten uit Wellington, en bedankt voor alle leuke reackties op dit weblog tot zover !

• 07 Februari 2009 - 11:25

Kees:

ha Paul,
    Ik ben ook weer terug op aarde hoor. Opgehaald door Thea, Toon en Wannes dus gezelligheid al om. En ik heb alle 1000 foto's al laten zien, dat zal ze leren! Geniet van Nieuw-Zeeland, ik heb erg genoten van Australie.
    Kees

• 07 Februari 2009 - 14:54

A3ne:

Hallo,
    Weer genoten van de reis verhalen,in een campertje
    in een campertje reden we a lot of kmeters.
    Aan alles komt weer een eind Kees weer back in de realiteit en jij Paul gaat nog ff door.Voor je t weet staat Thea op de stoep ook niet verkeerd lijkt mij.
    Er was eens een man die probeerde duiven t land waar jij verblijft in te smokkelen dat kwam hem duur te staan.
    Wij rommelen hier maar wat an wel te doen hoor.
    liefs Adrine