Into the heart of Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Paul Veer - WaarBenJij.nu Into the heart of Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Into the heart of Cuba

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 December 2009 | Cuba, Trinidad

Als we met ons kleine Koreaanse huurautootje Havana uitrijden, begint de verbazing van de eerste dagen om te slaan in dikke pret en ergernis. Met heel veel russisch geld is twintig jaar geleden een autopista aangelegd. Honderden kilometers lang, achtbaans breed, the artery of Cuba, en langs de weg is echt niets te beleven. Toen op een gegeven moment de donatie van roebels stagneerde, werd de autopista smaller, en worden de potholes in het asfalt dieper. Bewegwijzering en reclame is afwezig. Slechts nu en dan een benzinestation of een wegrestaurant van de staat. We leren dat de kentekens heel veel info geven. Zo beginnen de nummerborden van alle huurautootjes met een T, en dat is voor alle cubanen aanleiding om te komen helpen .... Je mag bij ze eten, ze willen de weg wijzen, ze weten een goede kamer te huur, of dames in felle topjes en netkousen bieden gewoon hun lijf aan. Een toerist is voor een cubaan een zak met pesos, en je kunt het die lui niet kwalijk nemen, want in de laatste halve eeuw is hun alle initiatief en ondernemingslust ontnomen. De staat reguleert alles, en als toerist zit je in een door de staat gereguleerd toeristen circuit. De gewone boer op het platteland verbouwt suiker of tabak, en zijn produktie verdwijnt in grote bedrijven. Van de meeste CUC´s die via toeristen binnenkomen, profiteert de staat het meest.
Huurauto´s, hotels, restaurants, theaters, busondernemingen, taxi´s en zelfs de kleine informele sector worden gecontroleerd. Gisteren kwamen we na een lange rit aan in Santa Clara, waar een bezoek aan het Che Guevara mausoleum niet mag worden overgeslagen natuurlijk. En we sliepen in een soort van Center Parcs met vele hutjes in een communisten resort. Prachtig, maar ook erg fijn, dat we vandaag gewoon weer met de auto door de heuvels konden tuffen naar dit Trinidad. Heuvelachtig, dromerige dorpjes, veel drukte op de pleintjes en een prettige landerige sfeer langs de stoffige kronkelweg. Na het oversteken van een laatste bergrug met een heus Kurhotel op de top strijken we uiteindelijk neer in een Casa particulare. Zeg maar een B/B met een vleugje van een klein mexicaans hacienda slaaphotel, of iets van een spaanse parador. Opnieuw stralend weer overdag met een dikke dertig graden, en heerlijke zwoelkoele avonden en nachten. We gaan maar een paar kerstkaartjes versturen naar jullie ...

• 10 December 2009 - 20:09

En de rum?

En waar is willem?

• 10 December 2009 - 20:58

@toon:

sigaren zijn groot en heel duur en al die wijffies die ermee op de foto willen hebben het achterste deel afgeplakt met tape zodat hij noooooit opgaat.

• 10 December 2009 - 20:59

@wannes:

de rum is lekkerrrrrrr!

• 11 December 2009 - 06:06

Willem:

Hiero ben ik. Gisteravond lang buitenshuis getafeld en na thuiskomst niet eens meer de computer aangezet. Sorry Wannes, zal beter opletten. Maar fantastische reis zo te lezen. Mobiliteit weer goed? Herinner me van Cuba overdag armoedige hutjes zonder ramen maar 's avonds wel de blauwe gloed van grote tv's. En veel meer natuurlijk, maar daar gaat het nu niet over.

• 11 December 2009 - 07:13

Willem:

PS @ Wannes: verslag La Havana Vieja is hier niet gemeld. Deze week heel verhaal in Duitse krant over censuur en dat het de kop weer opsteekt. En voilá. Zal wel komen door de slotzin van dat verhaal.

• 11 December 2009 - 08:37

Kees:

Zo, na even een serieuze epileptische aanval te hebben onderdrukt een reactie: wat zien jullie er lekker touristisch uit! Gezellig man. Al sigaren gerookt? En al een Che tattoo laten zetten? En toon, wat weet je ook veel! Ik ben benieuwd wat voor een t-shirts ze op Cuba verkopen. En voelt het als een eiland? X van Kees (volgens mij zag ik zojuist de zon hier, maar ik weet het niet zeker).