Preparación - Reisverslag uit Medemblik, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Preparación - Reisverslag uit Medemblik, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Preparación

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

09 Juni 2014 | Nederland, Medemblik


Met de pakjesboot van Sinterklaas tuf ik in 5 kwartier naar Medemblik. Omringd door pensionado's met fietsen aan boord, en met jonge reli-gezinnen, die met hun kleine kinderen de dagtocht De Historische Driehoek doen. Een dagtocht die me sterk doet denken aan heel lang geleden, toen ik zelf zo'n koter was, die werd gecorrigeerd met ''niet rennen op het bovendek, en blijf hier Paultje ! " De boot vaart lekker door, ik zie de vuurtoren, en de verschillende kerkjes van Andijk en Wervershoof voorbij trekken. Dan varen we langs slot Radboud en leggen aan bij het stationnetje van Medemblik, waar locomotief Bello al vrolijk komt aanfluiten in de verte. Ik wil nooit meer weg uit West-friesland.

De voettocht terug volgt de high lights, die ik vanaf de boot op de heenweg zag, maar dan in omgekeerde volgorde natuurlijk. Het kasteel, het stoommachine museum, mooie polders met duizenden ganzen, honderden meeuwen en eenden, drie lepelaar paartjes , die hun jong leren fourageren. Met brede zijwaartse zwaaibewegingen gaan de lepels door het water, terwijl de poten langzaam balletpasjes uitvoeren. Aan de waterzijde van de dijk kwetteren kieviten, spieden reigers, en zie ik wulpen en zelfs een kluut. Landinwaarts blaten in een meerstemmig koor de versgeschoren schapen, terwijl grutto's en veldleeuweriken de solo's voor hun rekening nemen. Lopend zie je inderdaad nog meer dan fietsend, maar die wijsheid, en veel meer, moet je maar eens nalezen op het topblog www.thea.waarbenjij.nu

Hemelsbreed is de afstand nog geen 15 kilometer, met een boog door het water nog geen 20, maar over alle bochten en slingers van de Zuiderzeedijk kom ik tot bijna 25 kilometer, in een buitenlucht van 30 graden, met hoge vochtigheidsgraad. Daar gaat mijn nieuwe wandelshirtje niet echt frisser van ruiken natuurlijk. De nieuw aangeschafte waterbidon van Karsten is halverwege Andijk leeggedronken. Meegenomen brood met plakken oude kaas is smeerkaas geworden. Daarmee is deze generale wandelrepetitie de ultieme voorbereiding ( ultimo preparación ) voor wat volgende week komen gaat. Kijk maar eens op www.thea.waarbenjij.nu ! En je kunt op die site ook reageren, met opmerkingen als ' ir a buscar un otra cerveza Thea ! '

De kerk van Andijk bereik ik na ongeveer twee uur doorstappen. Dan heb ik Onderdijk en Wervershoof al achter me gelaten, en heb ik Oosterdijk, en de vuurtoren nog voor me. Na weer een aantal bochten, en een blik op de pakjesboot, die alweer aan zijn volgende heen-en-weertje bezig is, komt in de trillende namiddaglucht de vuurtoren in beeld. Ik stel me voor daar eens uitgebreid te rusten. Maar in de luwte van de baai hebben zich twee gezinnen op de bankjes verschanst, en dansen miljoenen IJsselmeervliegjes boven het ongemaaide gras. Dan loop ik toch maar liever verder. Iets verderop hebben aalscholvers bezit genomen van een een paar bomen aan de waterkant, en hun zure vogelpoep heeft de bomen tot markante zwart-witte totempalen omgetoverd.

Henk en Nelly Watses hebben mij vanaf hun E-bike al toegeroepen ''wat ben jij ver van huis" terwijl Maartje Visser mij in de buurt van Medemblik alleen maar ongelovig met een schapelblik blijft aanstaren.

Thuis op de bank in de woonkamer lees ik Stikvallei, waar in een vallei in Kameroen bij het Nyosmeer 2000 mensen en vele duizenden beesten in één nacht de dood vonden. De vermoedens van een test van een neutronenbom, of de toorn Gods, verliest het op alle fronten van de verklaring dat een enorme scheet van koolmonoxide met zwavel de reden is, dus dat een megaruft uit het meer, de vallei een poepie heeft laten ruiken. Soortgelijke scheetjes schijnt de Soufriere op Guadeloupe en het Deng plateau op Java nu en dan te laten. Vreemde plekken op aarde, waar ik al of niet toevallig ook ooit geweest ben. Ze worden door Tommy Wieringa pakkend beschreven in het ' ga maar lekker slapen Paul ' boekje dat naast mijn bed ligt, en waarin ik elke avond een paar reisverhaaltjes lees, voordat ik ga slapen. Maar als je eens echt wat boeiends wil lezen, van een heldin, die met haar zoon op weg naar Santiago is, lees dan eens www.thea.waarbenjij.nu ! Dan ga ik nu weer verder met mijn preparación, want over een paar dagen mag ik ook eindelijk naar Spanje.

  • 10 Juni 2014 - 12:23

    Willem:

    Hoi Paul,

    tja, wandelen op de Omringdijk. Mooier is dat. Heb je het boekje ooit gelezen dat we er bij de krant over hebben geschreven? Maarreh, wie Thea wil volgen moet net als bij jou www weglaten. Anders kom je nergens.


  • 10 Juni 2014 - 16:23

    Thea:

    Bij het lezen en zien van zoveel moois vraag ik met af wat ik eigenlijk in spanje doe!

  • 10 Juni 2014 - 20:13

    Gonne:

    Nou Paul je bent aardig op weg ook een held te worden!
    Je heldin zal je zeker inspireren tot grote fysieke
    Prestaties!!!
    Ik lees er graag over en ga daarna lekker slapen!

  • 10 Juni 2014 - 20:14

    Mariejo Stassen:

    Allih, jong, zet dich de kuuten in het vet en sjpatseren mer!
    muulsje van t mariejo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1153
Totaal aantal bezoekers 379411

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2022

Verre reizen, korte uitjes

14 Maart 2022 - 05 Mei 2022

Big Cities & the South

22 Januari 2016 - 31 Maart 2022

In beeld en gedachten

25 Februari 2005 - 30 Juni 2016

Oriëntal Travels

30 November 2010 - 31 Maart 2016

Stads Flarden

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Zomervakanties

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Tripjes & Datjes

15 April 2011 - 15 Mei 2011

Gordel van smaragd

06 December 2009 - 19 December 2009

Fidel in trainingspak

27 September 2008 - 02 Juni 2009

Abo´s & Maori´s

19 Maart 1956 - 31 December 1999

Het analoge tijdperk

25 Oktober 1986 - 01 Februari 1989

Mzuri sana

06 November 1981 - 05 Maart 1982

Bakra !

11 Juli 1979 - 11 November 1979

Latino america 1979

Landen bezocht: