Jokhan Temple: Heart of Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Paul Veer - WaarBenJij.nu Jokhan Temple: Heart of Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Jokhan Temple: Heart of Lhasa

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

01 Mei 2016 | China, Lhasa

Crazy town. De grens over land, van Nepal naar Tibet, via de Friendship Bridge zit potdicht. Daarom ben ik gisteren met China Air van Kathmandu naar hier gevlogen. Een belevenis. Over the top of the world gevlogen, en in een turbulente vrije val over grijze en bruine bergruggen op Lhasa geland. Een stad vol Novib kalenderplaatjes. Gesloten voor individuele toeristen. Groepen worden gecontroleerd gedoogd. We kunnen ons in de stad zelf vrij bewegen, moeten met een gids naar een bezienswaardigheid, en krijgen er buiten de stad nog een traffic police guide waakhond bij. Later ga ik dit korte stukje uitgebreider en ongecensureerd bewerken. Jokhan square ( 2500 jaar oud, jawel) is het religieuse hart van de stad. Het Potala Palace ( vanaf de zevende eeuw tot eeuwen later uitgedeid tot een immens politiek religieus bolwerk ) doet paleizen in Boekarest en Soestdijk tot boerenschuurtjes verbleken.

Duizenden Tibetanen lopen dagelijks, en vooral aan het eind van de dag, clockwise hun rondjes ter grootte van een flink voetbalveld, over een stenen weg met een gladde middenstrook, om de Jokhang Temple en om een aantal andere heiligheden. Links passeren, heiligdom rechts houden. Langs de route staan ook vele andere heiligdommen. Een soort van stenen vuurplaatsen, dan prikken met geel en rood versierde pray sticks een meter of twintig de lucht in. Langs de route worden alle holy spots, tempels, beelden en ornamenten links gepasseerd, dus vaak met het rechterhandje even aanraken. In vele rechterhanden draaien mensen voortdurend geluidloos de gebedsmolens, en houden mensen in de linkerhand een kralen snoer, en mompelen of zingen hun gebeden. Met de hulp van onze Tibetaanse gids Norbu herken ik mensen uit meerdere Tibetaanse regio's en windstreken, die hierheen komen voor hun geloof. De echte die-hards dragen stevige huishoudhandschoenen, en hebben een dikke matras of een gevulde schort voorgebonden. Zij gebruiken de gladde middenbaan van de route, om in zichzelf gekeerd, elke paar meter, de handen te heffen, en zich languit op de grond vooruit te strekken, en dan weer verder, richting hoofdingang van de tempel, tegenover het Barkhor Square. Daar verzamelen zich honderden pelgrims voor en continue voortdurende gemeenschappelijke meditatie. Daar liggen ook matrasjes klaar, voor hen die geen gevulde schort hebben. Ik loop soms een stukje mee, maar loop liever (ongelovige die ik ben !) anti clock wise, omdat ik dan al die mooie mensen recht in de bakkes kan kijken of kan fotograferen.

Gisteren kwamen wij op 30 april aan in Lhasa en bezochten het politiek religieuse bolwerk van deze stad. Met duizenden Chinezen en honderden Tibetanen, en een handjevol Europeanen, beklommen we de stenen trappen die ons van straatnivo 3630 meter naar het rooftop van Potala Palace op bijna 3800 meter bracht. Zelfs voor mij, met mijn super spinners conditie, is dat niet niks. Zuurstof arme lucht, duizelingen en koppijn zorgen er voor dat al het moois van de eerste tot en met de de veertiende Dalai Lama hallucinogeen bij me binnenkomt. Buitenzijde van het paleis mag gefotografeerd worden, maar binnen niet. Dat versterkt de sfeer en de exclusiviteit enorm. Ik kan me niet herinneren ooit zoveel goud en spiritualiteit bij elkaar gezien te hebben in drie uur. En dat voor de lenteprijs van 100 Yuan ( 14 euro ) tot Labour day. Vanaf vandaag kost een kaartje 300 Yuan. Tel uit je winst. En de duizeligheid en hoofdpijn kostte tot vandaag niets extra !

Door de omgezette Djoser route, niet over land maar door de lucht van Khatmandu naar Lhasa, zijn we een dag extra in deze stad. Dat is eigenlijk wel prettig om aan de hoogte te wennen, waar een behoorlijk deel van ons reisgezelschap last van heeft. Na morgen maken we nog een rondje van een kleine week door Tibet, om een aantal plekken te bezoeken, maar daar hoor je later wel weer over. Opnieuw sorry voor de fotoloosheid van dit verslag, maar dat ligt aan de beroerde wifi kwaliteit hier. Tot later ......

• 01 Mei 2016 - 21:04

Kees:

Spannend, Ben benieuwd naar de rest!

• 02 Mei 2016 - 11:08

Zus:

Van thea begreep ik al dat er aan je gesnoven, gevoeld en geplukt wordt.
    Knap dat jullie toegelaten zijn en ook weer weg mochten/mogen.
    De nivibfoto's hou ik graag tegoed.
    Kus van je zus

• 02 Mei 2016 - 13:24

Paul:

Ook vandaag weer naatje internet. Maak dus ouderwetse aantekeningen op papier. Die houden jullie tegoed. Net als honderden foto's. Lekker veel tempels en gekke mensen hier !

• 02 Mei 2016 - 19:23

Cees Dekker:

Benieuwd naar de ongecensureerde versie. Spannend.

• 04 Mei 2016 - 00:45

Rixta:

Dag andere wereldreizigers, heb het goed! Het klinkt in elk geval geweldig.

• 04 Mei 2016 - 08:08

Martin:

Klinkt een stuk spannender dan fietsen in Umbrie. Behalve dan dat je hier op een plein ook 2000 jaar geschiedenis kunt ervaren. Rondlopen in Lhasa. Dat moet nog steeds geweldig zijn. Ondanks wat er de afgelopen decennia heeft plaatsgevonden. Nu een Cappuccino. Groet Martin