August und Mathilde - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Paul Veer - WaarBenJij.nu August und Mathilde - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

August und Mathilde

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

07 December 2016 | Duitsland, Dresden

Driehonderd jaar geleden werd in de Altstadt van Dresden, aan de buitenbocht van de Elbe, in rap tempo een aantal prachtige suikergebouwen aangelegd. De baas van Sachsen, koning van Polen, echtgenoot van een rits echtgenotes, wipflip van bijna 300 minnaressen, met een geschat aantal kinderen tussen de 500 en 600, hield behalve van macht en seks, ook van gekleurd porselein. Hij moest zijn Aziatische kopjes- en vazenverzameling uitstallen, en liet daarom aan de binnenbocht van de Elbe een Japans paleis bouwen, als vitrine kast voor zijn breekbare waar. Om zijn bezit een beetje waardevast te houden, en niet te veel te versplinteren, heeft hij slechts 8 of 9 van zijn vele honderden kinderen erkend. Dat maakt de erfenis verdelen overzichtelijk. Vergelijk het met een heel staatslot winnen, of alleen met een straatje meedoen. Illustere familieleden als Friedrich de Gefressene ( met een hapje uit zijn oor), Georg de Gemütliche ( de naam zegt het al ) en ene Wilde Mathilde vormen samen met onze August der Starke het tableau dat pronkt op de buitenmuur van het slot. Een tegeltjeswand, dat driehonderd jaar later als een enorme leporello uitkijkt over de Elbe. Het Florence van Oost Europa, het grootste terras aan de Elbe.

Op een knisperende maandagmorgen wandel ik met Gruppeführerin Ursula ( waar weinig wilds aan te beleven valt ) langs al die prachtige suikergebouwen in Dresden. Volledig platgebombardeerd in februari 1945, nadat het porselein overigens onder de grond in veiligheid was gebracht, en in de zestig jaar daarna weer in alle glorie heropgebouwd of gerestaureerd. Die Semper Oper, Das Zwicker en nog andere pareltjes in der Altstadt. Een Wirtschafts Wunder van betekenis. Tussen de paleizen door klinkt in de vrieskou de stemmige muziek van een koperblazersband, die ons aan het eind van de ochtendwandeling bij een sextet dikke russen uit Sint Petersburg zal brengen.

The place to be in de Neustadt van Dresden is het bruisende gebied rond de Louisenstrasse, met middenstands Duitsers, met Turken en Indiërs, die met en langs elkaar in een fijne gedateerde hippiesfeer inhoud geven aan het hedendaagse stadsgevoel. Ergens aan het eind van die Louisenstrasse is de oudste en mooiste melkwinkel van de hele wereld fier overeind gebleven: Pfunds Molkerei...... Goed.....dan komen we bij de essentie van deze Duitse kerstexcursie: Weihnachts Markten !

Van pakweg een tiental markten die wij in Berlijn en Dresden bezoeken, noteer ik met stip op 1 die op de binnenplaats van de Berlijnse Schultheiss brouwerij, met de beste Glühwein van een dozijn zorgvuldig gekozen steekproeven, en op de tweede plaats de Striezelmarkt van Dresden. Nostalgische kraampjes en kermisapparaten, verse worst stallen, plaatselijk houtsnijwerk en handgeblazen kerstballen, in een zware lucht van Sauerkraut, pullen bier en de damp van Rote und Weisse Glühwein, Warme Advokat und Eierpunch. Herrlich !

• 11 December 2016 - 09:15

Peter:

Ik herinner me dat jij bij de rector moest komen voor het gebruik van de slogan:"Was trinken Wir? Schuldeis Bier"

• 11 December 2016 - 17:15

Henri:

Dat herinner ik me ook Peter!

• 12 December 2016 - 08:46

Mariëlle:

Ík herinner me het niet, maar Dresden wél.