Frisse jongens - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Frisse jongens - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Frisse jongens

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 December 2016 | Duitsland, Berlijn

Met de trein naar het oosten zitten we tot Hannover heerlijk ruim en rustig ganz allein in een comfortabel treincompartiment. Dan schuift een nog ouder echtpaar aan, dan wijzelf. Blikken naar buiten, naar elkaar, knisperende kranten. Een halte in Wolfsburg, tegenover de oude grote VW autofabriek. Wagens voor het volk. Verder oostwaarts, door iele berkenbossen. Langs oude lege dorpjes, met kleine boerderijtjes, en een kerkje dat maar net boven de huisjes uitsteekt. Leeg landschap, voormalig DDR. Leeswerk over Berlijn heeft me al in de stemming gebracht. Een eerste avondwandeling door de oude joodse buurt, de bewaakte synagoge, stampvoetende Polizei beambten die zich proberen warm te houden. Frisse jongens. We eten tussen berlijnse families een vroege vette avondhap in Clärchens Ballhaus. Een grauw uitziende man met baard krijgt met zijn aanstaande vrouw een lesje Quick Step. Aandoenljk om te zien. Straks gaat op dezelfde dansvloer de disco los. Freitag Abend. Op weg naar huis zoeken we de koperplaatjes voor portalen en bij de hofjes, waar joden zijn opgepakt, afgevoerd en dood gemaakt, door weer andere frisse jongens.

Zaterdag fietsen we zolang de zon warmte geeft door Berlijn. Steken vele keren de grens over, tussen voormalig oost en west. Mooi herstelde buurten im Prenzlauer Berg. Smaakvolle Mauer memorials op oude historische hot spots. Nieuw toekomsbestendige design in het Hauptbahnhof, en schitterend klassieke herbouw van de Berliner Dom. Wat nieuw is hersteld of vervangen im Osten, maakt het uitgaansgebied rond de Ku'damm im Westen bijna ranzig en decadent. Twee dagen door Berlijn lopen en fietsen maakt alles wat je vastpakt als je je sokken en onderbroek uittrekt om naar bed te gaan tot frisse jongens.