Ich schenke es ihnen - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Ich schenke es ihnen - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Ich schenke es ihnen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

31 Augustus 2022 | Zwitserland, Luzern

Als je dan toch een Zwitserland vignet op je voorruit hebt geplakt, blijf dan op doorreis naar het zuiden ( of op weg terug naar huis ) gerust een paar uurtjes of overnachten in Luzern. Wij slapen op de tweede verdieping in kamer 8 bij Isabel en Vera. De eerste geeft tips voor een drietal sehenswürtigkeiten im Ortsmitte, en de volgende ochtend serveert de tweede een hübsches Frühstück met vers brood en fruit, en alles wat daarbij hoort.

Luzern blijkt een tof stadje, aan een enorm meer, met bergen hier en daar op de achtergrond. Midden in het stadje heeft Thorvaldsen een immense leeuw uit een rotswand gehakt, en verderop staan winkels en uitspanningen, die geen echte toeristenshit verkopen, maar wel zwitsers uurwerk ( jawel, koekoeksklokken ) en zwitserse messen, en zwitserse kaas, en sjokola natuurlijk.

Ergens hoog tijdens een stadswandeling staan een stuk of wat torentjes, en een hartstikke oude klokketoren, die omdat ie zo oud is, een minuutje eerder mag beieren dan de andere stadsklokken. Leuk toch ? Als ik al die torentjes ben afgewandeld en weer afzak naar de Altstadt, dan is daar een terrasje, met uitzicht over het meer en meer van dat alles. In Zwitserland hebben ze nog steeds geen euro’s maar oude franken, die net zo veel waard zijn als een euro. Het meisje wil 16 franken Bar Geld voor twee biertjes en een stuk cake, maar ze heeft geen pinapparaat en zegt -als ik haar treurig aankijk- “Ich schenke es Ihnen” en vanaf dat moment is alles in en om Luzern geweldig. Met wolken tegen de berghellingen in de verte en op wolken onder mijn sneakers loop ik over de eeuwenoude houten brug die de beide oevers over de VierwaltstätterSee verbindt, en in de schemering eet ik risotto met stukjes vark, drink een glas Rotwein en slaap ‘s nachts zoete dromen, tot het ontbijt, zoals Vera dat de volgende ochtend serveert. Met een kop dampende koffie en het koffertje weer ingepakt wird mir ein gute Reise gewünscht.

Twee uur later zoef ik door de Gotthardtunnel naar Italië, en daar vertel ik jullie een volgende keer over.