senor Beer - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Paul Veer - WaarBenJij.nu senor Beer - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Paul Veer - WaarBenJij.nu

senor Beer

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

14 December 2009 | Cuba, Pinar del Río

Het afgelopen weekend waren wij te gast bij Margarita en Duarte. Het 87 jarige baasje was de eerste burgemeester van het dorp in de tijden van de echte Revolucion. In dit gebied is een nieuw bebossingsproject gestart, waar eerst een koffieplantage voor nogal wat erosie heeft gezorgd. In de lommerrijke heuvels is nu een betonnen dorpje ontstaan met op de top een veelsterren hotel La Moka, waar wij dus NIET verblijven. Aan de receptie worden senor en senora Beer weer naar het dorp gestuurd, waar wij bij de oude burrie in Villa Mardu onze ontrek nemen. Een prachtige kamer, met een boom door de kamer heen, en een buiten koud water douche voor de dapperen onder ons. De excursie van gisteren met nog een hollands stel Ralph en Tink, waar ik jullie maar beter NIETS over kan vertellen, gaf ons een inkijkje in de sociedad, in de historia en in de natura van dit oude koffiegebied. Een door de Fransen opgezette koffieplantage met wat geleende slaven uit Haiti heeft dit gebied op de kaart gezet. En toen de koffie alles had weggespoeld, is er dus met man en macht gewerkt om hier weer een nieuw bio paradijsje van te maken. Het is erg grappig, maar ook indrukwekkend en triest tegelijk om te zien, hoe de Revolucion tot ver in de negentiger jaren op een soort moderne slaven houderij manier weer opnieuw de leefbaarheid in dit gebied heeft gepompt, en vanaf de negentiger jaren bleek Toerisme het toverwoord om er verder geld voor binnen te halen, en dus weer meer vooruitgang te boeken. Bijna alles gaat met handwerk, en na een paar uur hakken, planten en rusten met rum is het overgrote deel van de goegemeente tegen de avond toch wel lam. Mijn wijze vrouw concludeert dat Cuba of Castro de mensen hier moedwillig arm, dom en dronken houdt. Levensonderhoud voor cubanen gaat via winkels op maandbonnen voor meel, rijst en dergelijke, en deze raciones zijn net genoeg om in basaal overleven te voorzien. De rest is informeel geregeld, en voor gewone cubanen niet toegankelijk. Mijn oude zwager Jaap had toch weer gelijk, als hij op zijn praatstoel het communisme onvoorwaardelijk veroordeelde. Aan de andere kant zie je de types oom Jaap hier overigens wel floreren. Latino grijsaards, met een hoedje op, een sigaar in de mond en een dikke roestige amerikaanse bak voor het huis, die ze door een zoon of neef als taxi laten bijklussen.
Senor Beer poedelt onder de middag even in de Banos de Juan, en bakt later in de middag wat aan, aan de rand van het piscina, omdat we hierna een paar dagen naar het strandhuisje op het westpunt gaan.... Wij mogen dus wel van de faciliteiten van het veelsterren hotel genieten, maar slapen in Mardu in onze boomkamer. Zaterdagavond komt er van slapen niet zo veel, want de plaatselijk disco dendert tot ver in de nacht keiharde Son en Salsa door het dorp heen. Maar zondag nacht is het op onze koffieheuvel opeens oorverdovend stil en begint mijn muze mij ook al toe te fluisteren, en zelfs aan te moedigen met mijn nieuwe koosnaam senor Beer ....
Nu zijn Thea en ik op weg naar het westpunt om een paar dagen van zon, zee en strand te gaan genieten op een of ander beach resort in Maria del Gordo. U hoort van ons ...

• 14 December 2009 - 16:24

Toon:

Ik vind Senor Beer wel een perfecte nickname eigenlijk. Ben erg benieuwd naar de discussie over de zin en onzin van het communisme na jullie trip.
    X

• 14 December 2009 - 16:29

Willem:

Hallo Beer Paul, er verandert daar ook niets. Herinner me een gids die zijn Amerikaanse bak maandelijks zo ongeveer één keer een rondje om het blok kon sturen voordat de benzinebon volledig was opgesoupeerd. En heel intrigerend, een stel waar je beter helemaal NIETS over kunt zeggen. Thuis toch wel? Volgt Thea snel met haar verhaal, anders ook groeten aan haar.
    En Wannes, beter zo?

• 14 December 2009 - 17:56

Wannes:

Slapen jullie nu in een boomhut of snap ik er niets van? ik gok op het tweede.

Gister naar Snorro geweest, een voorstelling over een te kleine, dikke, onwenbare zorro met een snor. Misschien dat die nog maar is een Revolutiozon moet opstarten dat het dan beter wordt?

Fijn detail voor jullie terug kom dag: Het is dan lichtjes, kaarsjes avond. Toch nog maar een nachtje bij boeken?

x

• 14 December 2009 - 19:18

Kees:

"Bijna alles gaat met handwerk, en na een paar uur hakken, planten en rusten met rum is het overgrote deel van de goegemeente tegen de avond toch wel lam." dat klinkt als een archeologische campagne ;-). Die ome Jaap is wel een mooi ventje stiekem he.
    Geniet ervan met die ouwe wijze moeder van me, ik zie uit naar het volgende stukje! xxx Kees

• 15 December 2009 - 09:34

Kees:

ik kreeg trouwens geen bericht meer van je waarbenjij. Misschien heb je per ongeluk je lijst met fans gewist?

• 17 December 2009 - 07:27

Wannes:

centimetertje of 15 sneeuw hier in groningen! ongehoord!

• 17 December 2009 - 07:44

Kees:

heb zojuist een uur door de sneeuw gefiets om naar werk te komen. Brrrr

• 17 December 2009 - 19:49

Willem:

@Kees

Vind je het gek dat je geen bericht meer krijgt. Ik citeer: 'voordat jullie mega-stokoud zijn' (in Paul's blog) en 'die ouwe wijze moeder van me'. Wel eens van onterven gehoord?