La Havana Vieja - Reisverslag uit Havana, Cuba van Paul Veer - WaarBenJij.nu La Havana Vieja - Reisverslag uit Havana, Cuba van Paul Veer - WaarBenJij.nu

La Havana Vieja

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

05 December 2009 | Cuba, Havana

Een samenleving die een halve eeuw onderdrukking doormaakt lacht als een boer die kiespijn heeft. Twee dagen slenteren door Havana is net zo iets als een onrustige droom, die van het precommunistische Batista tijdperk overspringt naar het Kremlin, dan weer naar het mexicaanse manana, en weer naar een goedkope Hollywood film. Verwarrend en fascinerend, dat is het. Een hotel in mintgroen, met hangende werknemers, aan de bar, bij de lobbie, bij de lift, op de gangen, allemaal hopend op een hele of halve CUC, om de dag weer door te komen. Armoede en vergane glamour gaan hand in hand. Twee economieen die vernuftig in elkaar zijn verstrengeld. Een toeristische wereld met aparte huurauto's . aparte restaurants en tarieven, en een informele sector met fiets taxi's, scooter taxi's en die fantastische oude Fords en Chevrolets. Afgeladen bussen van chinese makelij, en stretch Lada's die het ergst stinken van allemaal. Havana is een andere stad als het donker wordt. De stad is dan maar schaars verlicht, nergens reclame of uitaansleven, wel schaars verlichte winkeltjes onder galerijen van oude gebouwen. Op de verdiepingen, waar mannen in interlokkie, of hele gezinnen met grote moeders in felle jurken met kleine kinderen, vanaf het balkon naar het autoverkeer op straat kijken. Van de oude gebouwen staat heel veel letterlijk op instorten. Oude glorieuze kantoorgebouwen van voor 1950, zijn door communistische kamertjes huisvesting ingenomen, maar de oude stad vertoont zo veel gaten en gevels die ruine zijn geworden, dat de conclusie van een failliete stad onontkoombaar is.
's Avonds genieten Thea en ik van een sfeervol gebeuren op het Plaza Cathedral, waar een avondmis met open kerkdeuren wordt gevierd, en wij op een terras op het plein naar de prachtige panden kijken aan de vier zijden van het plein. Een prostituee probeert het plein te betreden op zoek naar klandizie, maar wordt door een van de vele politiemensen tegen gehouden. Hard schreeuwen, alertheid, en dan weer rust. Ik denk dat we nog wel even tijd nodig hebben om te voelen hoe dit Cuba is, en wat (ooit) de beste tijd was om het te bezoeken. Als jaartijd is het in ieder geval deze tijd, want december is heerlijk warm overdag, en biedt een zwoele winteravond voor het slapen. Maar door de decennia heen is het moeilijker te kiezen. Precolumbiaans was hier niet veel te doen, maar precastriaans was het hier denk ik echt formidabel: glorieus, latino ten top en alles wat een mens gelukkig maakt. Dus wij gaan nog even verder met onze ontdekkingstocht, of we nou voor of tegen Fidel zijn ....

• 08 December 2009 - 21:32

Toon:

Mooi!

De foto's zijn ook al fantastisch. Zijn die van jouw?

Krijg wel een beetje koppijn van het rood/geel, maar dat went.

X

• 09 December 2009 - 17:25

Keesos:

Hola,

verhaaltjes, zeer welkom! hier wordt het nu om 3 uur donker dus geniet van alle nieuwe impressies en ook vooral van de zon! xxx Kees

• 22 December 2009 - 14:39

Thomas Minnaard:

Hallo Paul,

Uw ervaringen in Cuba zijn op een mooie manier verwoord. Ik wil daarom toestemming aan u vragen om (een samenvatting) van de verhalen te publiceren in het tijdschrift JOIN (www.beyondyourworld.nl), in de rubriek 'Waar zijn jullie?' Het zou mooi zijn als het kan.

Groeten,

Thomas Minnaard