Indochine 2005 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Paul Veer - WaarBenJij.nu Indochine 2005 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Indochine 2005

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

16 November 2005 | Thailand, Bangkok

De zomer van 2005 is eigenlijk de eerste zomervakantie, dat geen van de kinderen nog met ons op vakantie wil, of kan. Noodgedwongen boeken wij daarom maar een reisje met ons tweeen ... althans ... wij schrijven ons in voor een trip van 30 dagen, van half november tot half december 2005, om met nog een aantal andere nederlandse stellen, langs de Mekong rivier te reizen, onder leiding van onze belgische reisleider Kris.
De Mekong is sindsdien mijn favoriete grote rivier. Komt ergens uit de bergen van China of de Himalaya, en Thea en ik pikken hem op in de buurt van de beroemde Birma triangle ... in het noordoostelijke puntje van Thailand, waar het land samenkomt met Laos en Myanmar. Na een hartverwarmende cultuurschok in Chiang Mai, en een geweldig diner en dito nachtrust, kijk ik de volgende ochtend bij daglicht voor het eerst over deze geweldige rivier, die niet alleen alle cultuurspots verbindt in Indochina, maar ook de leverancier is van het drinkwater en het water levert voor de landbouw in een enorm gebied. Wij spuiten bijna 300 km in gevaarlijke jetboats over de Mekong, om aan het eind van de dag bij een grottempel te arriveren, en later intrek te nemen in een eenvoudig hostel in Luang Prabang.
De reis door Laos kenmerkt zich door eenvoud, door sawadee, door heerlijk eten, en uitsluitend vriendelijke mensen, en dat alles na een gruwelijk oorlogsverleden. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor Vietnam. Wij trekken van Hanoi ( de mooiste sfeerstad van de hele reis ! ) naar het zuiden, en via Hoi An gaan we op Saigon aan. Het huidige Ho Chi Mingh city is modain, werelds, met duizenden brommertjes na een gewonnnen voetbalwedstrijd in het kader van de South East Asian Cup. Terug naar de eenvoud en het buddisme voel je zodra je de grens van Vietnam naar Cambodja oversteekt. Waar Pnomh Pen nog franse allures heeft en een pijnlijk litteken van de Kmer overheersing, daar wordt het Cambodjaanse binnenland weer gekenmerkt door een oase van rust en vriendelijkheid. Via een wereldvreemd watergebied bereiken we Siem Reap en vergapen ons drie dagen lang in en rond Angkor Wat. Al met al is het een geweldige reis van een dikke vier weken, met Koning Aap, die naar meer smaakt ...