Wissewasjes - Reisverslag uit Dalwallinu, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu Wissewasjes - Reisverslag uit Dalwallinu, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Wissewasjes

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

22 Oktober 2008 | Australië, Dalwallinu

Na een maand van -zeg maar- wonen in mijn spijkerjack, wordt het tijd voor een grote wasbeurt van mijn kleren. Heb genoeg voor een witte was en voor een gekleurde was. Zelf koken wil nog niet zo vlotten. Weet eigenlijk niet meer of ik dit ooit wel deed. Kan het me niet meer herinneren uit de tijd van de Lumeijstraat in Amsterdam. Alleen koken voor jezelf is iets, waar ik nog steeds de lol niet van zie. 's Ochtends eet ik Weetabix met melk, en met een lunchpakketje ga ik naar het werk. Dat klinkt als alledaagse koek, toch ?
Toen ik tijdens een spreekuur iemand vertelde waar ik volgende week ben, adviseerde hij mij naar een plaatsje YunnaYurra of zo te gaan. Daar in de buurt in ieder geval. En vooral een metaaldetector mee te nemen. Hij toonde mij grijnzend een goudklompje aan een kettinkje om zijn nek ter grootte van een flnke rozijn. Verder babbelend kwam er een fotootje uit zijn portemonnee op tafel met een sleutelbos, met daarnaast -om de grootte aan te duiden- een goudklompje dat er zijn mocht. Het deed me denken aan de oliebollen van moeder Annie Schuurmans. Althans: een van haar haar beter gelukte exemplaren. Een plaatselijke taxateur had hem er jaren geleden al contant 80.000 US dollar voor geboden. De klomp bewaart hij in een safe in de dorpsbank. Zo dom zijn die Ozzies dus niet, want met de goudwaarde van nu, vergeleken met die van de huidige dollar, is zijn pensioen verzekerd.
's Avonds doe ik maar wat. Soms eet ik thuis wat toast brood met wat gezonds, en als het uitkomt eet ik buiten de deur, bijvoorbeeld een schaap of een vis, of een pizza met een pint. De wijnliefhebbers moet ik teleur stellen. Goede wijn is duur, dus drink ik niet, en de Penfold, Jacob Creek en andere slubbersjardonnee is dezelfde als bij Gall & Gall of Albert Heijn. Drie flessen voor 20 dollar (14 euro) is wel een handige binnenkomer, als ik ergens kan aanschuiven om een vorkje mee te prikken.
Daarmee is trouwens de conclusie van het eerder aangekondigde bandeloosheidsonderzoek wel getrokken. Wat ik er van zie, of meemaak, is te triest voor woorden. De groningse vrimibo heeft een australische variant van bieren in je gore kleren. En niet elke vrijdag maar om de week, omdat hier per 14 dagen wordt uitbetaald. Elke fortnight op woensdag je payroll tekenen en dan vrijdag je geldzakje of cheque in ontvangst nemen. Zoals opa Veer vroeger elke vrijdag zijn bruine loonzakje thuis inleverde, zo krijg ik ook mijn geld of cheque in zo'n envelopje. Het is dus niet alleen mijn haar ( zoals mijn zus Marielle treffend vaststelde ) waardoor ik steeds meer op hem ga lijken.
Even voor de wizzkids onder jullie: maak geen foto´s in RAW, want dat vreet fotoruimte, en het inlezen op computers gaar moeizaam, om over de bewerking achteraf nog maar te zwijgen ....
Deze hele week loop ik nog te genieten van de huisarts conferentie die afgelopen weekend in Fremantle plaats vond. Een vet hotel, prettige sfeer, veel farmaceutische rommel, en vooral in de wandelgangen kletsen en netwerken met ruim 150 dokters uit heel rural WA. Een stuk of tien hollandse dokters ontmoet ( goh, zit jij daar, daar kom ik in de buurt, verzin het maar ) en ook artsen uit Z-Afrika, Engeland en de nieuwe collega's uit ZO Azie. Een aantal krasse knarren met dertig dienstjaren werd in het zonnetje gezet met korte anekdotes. Handen schudden. What can I do for you ? I might have hurt my hand while harvesting. En vervolgens haalt de patient met zijn rechterhand zijn losse linkerhand uit de zak van zijn overall, en vraagt of de dokter hier nog iets mee kan...

  • 22 Oktober 2008 - 07:11

    Peter:

    He Paul,

    Je neemt de slogan :doe de was de deur uit wel erg extreem

  • 22 Oktober 2008 - 07:34

    Willem:

    Hi Paul,
    ik zou als ik jou was eens op een wisselkoersensite kijken. Kun je wellicht je voordeel mee doen. En alles lijkt minder duur nu je bijna (vorige week nog meer dan) twee dollar voor een euro krijgt. Wordt je wijn ook nog goedkoper van. 20 dollar is vandaag nog geen 11 euro.
    Laat nog even weten hoe lang je voor Darwin Adelaide hebt. Ik heb nog wel wat tips. Hand probleemloos aangenaaid, neem ik aan?

  • 22 Oktober 2008 - 17:57

    Bregje:

    He Paul, dan is het toch wel emancipatoir dat je nu gaat koken voor je eentje. Hier was vanavond Thea te eten en we aten zeebaars van de markt, met groente uit het biologische groentepakket. Heel verantwoord, maar vooral erg lekker en zeker ook nog eens gezellig. We zouden eindelijk tennisleskrijgen, was Joeri er niet, dus zo wordt het nooit wat met mijn netspelverbetering. Hier alles goed behalve de situatie in bankenland. Bos (Wouter) doet het nu goed als onze bankennationaliseerder. Geniet van dat rare land waar je de lonen nog in zakjes krijgt! Waar maak je dat nog mee. Veel geluk met de goudzoekerij, groet, Bregje

  • 22 Oktober 2008 - 19:59

    Ymo:

    Kreeg van Thea vandaag je adres op tennisbaan.Blij dat ik niet tegen haar speelde: veel van die suisballen naast ons. Ik houdt meer van boogjes. Dacht dat je aan het freewheelen was, maar ben je pas later aan toe (april?) Hier flink schot in Ahoed molenweg: zelfs gemeente denkt nu positief over ons plan. You had a dream, it's coming out now! tenminste... maar goed 3 jaar zijn de meer sombere verwachtingen.(zie www.enkhuizen.nl) In januari komt Cees Ferwerda terug van 2 jaar huisartsen in Rockhampton (QLD)naar Enkhuizen, in juli zal hij mijn praktijk overnemen. Louke en ik gaan dan een nieuwe carriere bedenken, nemen we wel even de tijd voor.
    Hoop dat je een goede tijd hebt daar, groet je penvriend.

  • 23 Oktober 2008 - 15:28

    Loes:

    Ha Paul
    Ik geloof niet dat er een bruisend nachtleven is daar, misschien is er wel een damesclubje waar je kunt leren koken!

  • 23 Oktober 2008 - 17:28

    Henri:

    Hoi, die Paul! 't heeft even geduurd, maar ik heb de schade ingehaald door alle verhalen achter elkaar, bij te lezen. Goeie stijl!
    Digitaal gedonder en andere aver- en sodemieterij waren hier debet aan.
    Debet? De kredietcrises heeft ons te grazen. En zal globaliserend de andere kant van onze blaue planeet vast ook bereikt hebben. Boeiend fenomeen, voor mij. Eindelijk toch wel geinig dat ik zo lang (en breed) de economie tot mij nam. Ben nu vraagbaak voor menigeen. Ja voor (veelal voorheen)rijke lui natuurlijk. Maar ook een leuk buurventje dat een spreekbeurt moest houden.
    En dan moet je het op kniehoogte uitleggen. Leuk.
    Minder leuk is dat Ria , onze "oppas" die we 20 jaar hadden (en die nog steeds elke week een dagje kwam poetsen, praten en borrelen, plots overleed. Ze was een beetje 2de moeder of 3de oma voor Fausto en Rosa, je kent haar vast nog. Doordat ze elke week zo haar dingen in ons huis deed was (en is) ze zeer aanwezig in ons huis, in allerlei kleine dingetjes en gewoontes. Dit hoort hier, dat daar, en dat niet door elkaar. Door haar, haar man en haar kinderen werden wij weer gezien als een beetje horend bij haar gezin. Kortom, het was hier in huis echt een poosje treurnis.

    Goed om weer iets van je te lezen, hoewel niet elk detail in vruchtbare aarde valt ("NHS-achtig systeem"), of bekend voorkomt("slanke Adonis?").
    Een AHA-Erlebnis was er wel toen ik die foto zag met de te kleine helm. Ooit sneuvelde een plan van vier vrienden om met gelijke hoed of pet op vakantie te gaan op het zelfde euvel.

    Groetjes, en voor je stukjes wel een "Chapeau!"

  • 23 Oktober 2008 - 18:53

    Toon:

    Hey Paul. Ik heb me baanopgezegd, van al mijn spaarcenten een metaaldetector gekocht en kom morgen je kant op. Op zoek naar die goudklomp zo groot als een appel. Fantastisch verhaal!

    Morgen naar enkhuizen en dan op weg naar rome. heel veel zin in. En wat zijn dat overigens voor extreem dikke spinnen op de foto?

    Tot gauw.

    XXX

  • 23 Oktober 2008 - 20:59

    Margriet:

    Ik zit me hier in ons kleine landje, te verwonderen over alles wat jij daar in dat grote land allemaal meemaakt. Het is en blijft voor mij een mirakel dat jij niet kookt, ik had je culinair hoger ingeschat. De schijn bedriegt.
    Wat ik zo lees is het daar geen culinair gebeuren, je eet een schaap, een vis of een pizza Geweldig!
    Nou we blijven je volgen, Thea heeft gelijk Paul Nickelson is nog erg wit

  • 26 Oktober 2008 - 12:57

    Nelly:

    Hoi Paul,
    Leuk zo je verhalen te lezen. Maar waarom ga je je foto`s in RAW maken? kost je massa geheugen.
    Je kan beter zoals je al aangeeft in SHQ doen. Je kan ze altijd nog verbeteren.
    Sterkte met je was-en kookkunst.
    Oh, ja in de Compagnie alles oké.
    Groetjes van Nelly

  • 27 Oktober 2008 - 07:39

    HenkC:

    Ha die Paul,
    Leuk, die lange verhalen. Dan kan ik zo'n beetje je gemoedstoestand ruiken.Met je laatste verhaal en je foto's herken ik drie dingen die erg op m'n verblijf in Zuid-Afrika en Zimbabwe lijken: de goudklompen, de spinnen en de brieven-op-de muur-schrijfgewoonte. Maar met de wijn is het veel beter gesteld.
    Morgen weer naar huis, want je lieve vrouw Thea en jullie drieman sterke kroost komen dit weekend langs in Zwitserland op hun terugtocht over de alpen.
    Hou je haaks en tot schrijfs.


  • 06 November 2008 - 12:12

    Marieke:

    Erg leuk stukje Paul! Vooral het gedeelte over het goudklompje. Heb je al iets gevonden? ;)

    Liefs, Marieke..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 379537

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2022

Verre reizen, korte uitjes

14 Maart 2022 - 05 Mei 2022

Big Cities & the South

22 Januari 2016 - 31 Maart 2022

In beeld en gedachten

25 Februari 2005 - 30 Juni 2016

Oriëntal Travels

30 November 2010 - 31 Maart 2016

Stads Flarden

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Zomervakanties

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Tripjes & Datjes

15 April 2011 - 15 Mei 2011

Gordel van smaragd

06 December 2009 - 19 December 2009

Fidel in trainingspak

27 September 2008 - 02 Juni 2009

Abo´s & Maori´s

19 Maart 1956 - 31 December 1999

Het analoge tijdperk

25 Oktober 1986 - 01 Februari 1989

Mzuri sana

06 November 1981 - 05 Maart 1982

Bakra !

11 Juli 1979 - 11 November 1979

Latino america 1979

Landen bezocht: