Perth: second thoughts - Reisverslag uit Perth, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu Perth: second thoughts - Reisverslag uit Perth, Australië van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Perth: second thoughts

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

06 Oktober 2008 | Australië, Perth

De zoektocht naar de eigenheid van dit continent moet natuurlijk nog beginnen. Die ligt, denk ik, in puzzelstukjes verstopt, in de steden, in de woestijnen, de vlaktes, en langs de onmetelijke kustlijn. Na een week intensief Perth snuiven ben ik met deze stad nog niet veel wijzer geworden. Zijn Australiers de Martin de Rooij jongens die op hun racefietsen met rugzak de parken en highways onveilig maken? Zijn het de kantoormeisjes die op zijn New York's met knotjes en mantelpakjes de brede trottoirs afklikken? Zijn het de shabby types van amper twintig tot wel zestig jaar die in korte broek op slippers om een dollar vragen? Of zijn het de aziaten die zich de city hebben eigen gemaakt? En dan bedoel ik zowel het kantoorleven, als de middenstand, de haven en de horeca. In de city heb ik deze week mensen met allerlei ethnische achtergrond gesproken. Vanuit die ervaringen lijken het toch vooral de laatste groep die zijn stempel drukt op het leven, en die de toekomst meer en meer in handen gaan krijgen. Mijn gevoel voor gezelligheid voelt zich meer thuis in wat hier de inner city suburbs heet. Het wat luxere Subiaco en het wat meer studentikoze Northbridge. Dit zijn meer op het westen georienteerde buurten met idem dito bewoners. Je kunt daar in een meer engels aandoende omgeving gezellig praten en rondhangen. In Hyde Park bijvoorbeeld, of in een prettig uit hout opgetrokken tent met de naam Queens. Prima snacken daar met een sjardonnee.
De spoedcursus australische gezondheidszorg is vorige week theoretisch afgerond. Het blijkt een NHS-achtig systeem met private billings versus bulk billings, waarbij de overheid in de vorm van Medicare strak controleert op wat artsen doen en wat ze voorschrijven. Dat doen ze vooral met geldbudgettering. Alleen basic health and basic prescriptions worden vergoed. Zowel artsen als apothekers mogen en kunnen wel meer rekenen voor hun diensten, maar dat wordt niet door Medicare vergoed. In de stad geeft die tweedeling geen problemen ( mensen kunnen en willen hier wel wat meer betalen ) maar ik ben benieuwd hoe dat straks in de outback gaat. Volgende week ga ik nog een paar dagen meelopen in een praktijk in Perth. Maar eerst was daar nog een lang vrij weekend om leuke dingen te doen ( zoeken naar die eigenheid, he ?) zoals museumbezoek en een dagtochtje naar een eiland in de oceaan. Omdat het nu warmer wordt zouden er walvissen uit het noorden zuidwaarts zwemmen op zoek naar koeler water.
Wat ik jullie wil melden, is dat het gaat om zelfredzaamheid ( bedankt voor je boekje Idzard !). In een wereld stappen met allerlei bekende en vooral onbekende eigenaardigheden. Daar je eigen plek in zoeken. Even uit de wereld stappen waar alles van toen, nu en straks al gedetailleerd geregeld is. Een tijdje leven in vreemde hotelkamers of de huizen van anderen, is teruggeworpen worden op jezelf. Met als houvast wat privespullen en de houvast van jezelf. Dat vraagt om aandacht en enrgie, om jezelf en je omgeving weer te organiseren. Tot later !

• 06 Oktober 2008 - 20:42

Thea:

Vanaf nu prefereer ik jou verre boven Tom Hanks als castaway. Aan je gezicht te zien was je maar nét op tijd voor de zelfontspanning. Mooie kingfisher ook! Veel liefs, xx

• 06 Oktober 2008 - 21:06

Henkvg:

hey Paul,
    we vallen weer helemaal terug in ons "Australische berichten ritme" met bijbehorende mooiweer foto's.Leuk!Tis trouwens echt wel een onsoortig land, zoals je zegt.Maar wat wil je, met die rare beesten.Je austr. scheldwoordenboek al nodig gehad? Maak er wat moois van daaro, groet,H

• 07 Oktober 2008 - 21:04

Lia Captein:

Paul een gejuich van herkenning gaat hier op! Rottnest island, het fietsen, ben je al in Kings park geweest? niet te missen. Ik ben jalours op je en er komen weer veel herinneringen boven. Het gevoel geheel op jezelf terug geworpen te zijn is ook heel herkenbaar. Je zult na deze eerste indrukken nog veel beleven. Heel veel plezier en groetjes, Lia

• 08 Oktober 2008 - 18:49

Loes:

Het ziet er allemaal héél ondernemend uit.Volgens mij red jij het wel daar! Maar.... je gaat ons vast nog missen.

• 09 Oktober 2008 - 19:57

Wannes:

Stront verkouden door het slechte, herfst weer hier hier zitten te genieten van je verhalen en helmen die niet passen! En paul, het went vanzelf om anders te zijn!

Zettem op!

xxx Wannes

• 10 Oktober 2008 - 08:32

Mariëlle:

Mooi gesproken.Vooral dat laatste stukje spreekt mij aan als ërvaringsdeskundige".Je haar zit nu net zo als pa. Kus

• 12 Oktober 2008 - 10:04

Toon:

Hey PaPaul!

Wat een leuke foto's JE staat met je parasolletje op mijn computer achtergrond. Ik hoop dat je "stage" week goed is afgelopen. Zie uit naar je volgende berichtje.

XXX

Toon

• 13 Oktober 2008 - 09:17

Wannes:

He paul! hoe was je snuffelstage? zeker lang geleden om toe te kijken?

• 13 Oktober 2008 - 16:17

Cees Dekker:

Hoi Paul, lukt het een beetje om je leven weer een beetje te re-organiseren. Je hebt er in ieder geval mooi weer bij zo te zien op de foto's.
    Groeten vanuit Lieshout