je mist meer dan je meemaakt - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Paul Veer - WaarBenJij.nu je mist meer dan je meemaakt - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

je mist meer dan je meemaakt

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

26 April 2009 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Van de maand, die we samen door Nieuw Zeeland reizen, zit de helft er al weer op. Gisteren hebben we de mini-camper opgehaald, die de komende twee weken ons huis zal zijn. Twee meter zeventig hoog, bijna vijf meter lang, en twee zit/slaap plaatsen breed. We staan op een berg honderd meter boven een baai, en kijken vanuit ons bed door de achterklep naar het water, zoekend naar Hector dolfijnen. Slimme kleine aziatische automonteurtjes hebben deze Toyota Hi-ace omgetoverd in een mini-woning met alles er op en er aan, waarin wij ons als Groosland figuren rondbewegen. De dagen zijn aangenaam warm, als de zon schijnt. Dat is maximaal 8 uur per dag, en de rest van de dag is het toch echt te koud, om lekker buiten te zitten. Onze leefwereld tijdens die uren is klein, op elkaar gericht, en je voelt je nietig, in een landschap dat groots, ruim en primitief is. Vanuit Christchurch reis ik op een donderdagochtend in de fameuze Tranzalpine trein van oost naar west. Een trein gevuld met toeristen en camera's, die na aankomst in Greymouth, alle reizigers vanuit het station weer doet uitwaaieren, naar nieuwe avonturen, en naar ander excitement. Wij blijven 24 uur in Greymouth, omdat ik Thea wil laten voelen, hoe het in een plaatsje is, waar niets te doen is.
Met locals lopen we door een bierbrouwerij, met locals eten we 's avonds in het plaatselijke Frank's Cafe, en met locals reizen we de volgende middag weer per bus terug naar Christchurch. Die reis is eigenlijk nog mooier dan de beroemde treinreis, omdat je het landschap beter voelt, omdat je Arthur's Pass echt oversteekt, en omdat de chauffeur, die deze route al 40 jaar elke dag rijdt, je gewoon van A naar B brengt, zoals reizen bedoeld is.
Meer moeten missen dan je wil meemaken, is niet alleen de onsterfelijke one-liner van de te vroeg overleden Martin Bril, het is vooral de kunst, om van wat je meemaakt, niets te missen. Wie ooit in Christchurch ( tot nu toe de leukste stad van heel NZ ) de nacht doorbrengt, wens ik het ontbijt van het Windsor Hotel toe ( +64 3 366 1501 ) Vanuit je kamer, met een badjas met een embleem en een gestreken ceintuur, plassen en douchen op de gang. Het breakfast wordt geserveerd in een zaal zoals in Fawlty Towers, en als je je bordje leeg hebt, komt de eigenaar handenwrijvend langs, om te vragen of alles naar wens is. The sausage dog ligt bij de voordeur, en als je wilt, kun je een rondje door de stad worden gereden in een 80 jaar oude Elskin old timer. De stad heeft een historische kern, waarin musea, en de creatieve universitaire studierichtingen, goed gehuisvest zijn, met passende aandacht voor de Moa en andere loopvogels. Er is een moderne art gallery met hedendaagse kunst. Het is de eerste stad, waar een verbinding bestaat, soms bijna een interaktie, tussen het verleden van heel vroeger, tot de huidige tijd van Fawlty Towers. Wij blijven zoeken naar de toekomst van dit land, en hopen die met de mini-camper te gaan ontdekken ...

• 26 April 2009 - 05:11

Willem:

Tja, 't is weer voorbij die mooie zomer. Op Arthur's Pass schreef ik op 9 april 2004 de datum in de dik bevroren autoruit. Eén ding is zeker, over een paar weken is het warmer. Maar of het mooier is? Anders in elk geval. Ik las je laatste regel eerst verkeerd: 'We blijven zoeken naar een toekomst in dit land'. Nee toch?

• 26 April 2009 - 07:36

Ageeth:

Ja, Christchurch is de mooiste stad van Nieuw Zeeland, helemaal mee eens.
    Geniet ze.

• 26 April 2009 - 07:52

Toon:

Die camper ziet er geweldig uit. Net als een warm ingepakte Thea. en wie weet wie wat heeft gemist in Franks cafe. De dromen kleven er vast aan de muur.

Hier gaat alles lekker: Wannes is in de UK en kees logeert hier op het aerobed.

Tot gauw!
    XXX

• 26 April 2009 - 15:04

Kees:

Hehehe, gezellig in een campertje! En gewoon lekker terugkomen hoor, hier staan de tulpen namelijk in bloei!

• 26 April 2009 - 19:27

Breg:

ohhhh wat gezellig knus in dat campertje en wat een prachtige uitzichten.

• 27 April 2009 - 10:33

Henri:

"De kunst om niet te missen wat je meemaakt", dat klinkt behoorlijk boedhistisch. En zo is het precies, in ups en downs. En Thea is ook in voor die denktrend. Mooi, en veel plezier. Zet hem op saam.

Henri

• 27 April 2009 - 19:49

Henkc:

ha die Paul, (en Thea)

Roken doe ik al jaren niet meer, maar die twee andere geneugten; Tja...
    Ik denk dat ik nu beter in kontakt-lenzen zal moeten investeren.

God hebbe de ziel de BRIL.

Ik wens jullie vooral een enorme goeie vakantie en een onvergetelijke ervaring voor wat betreft een uniek echtpaar; julliezelf dus.
    grote kus.
    (dat rijmt)