Sodom en Gomorra in Siam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Veer - WaarBenJij.nu Sodom en Gomorra in Siam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Sodom en Gomorra in Siam

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

13 Februari 2019 | Thailand, Chiang Mai

Waar waren we gebleven .... het derdeklas rijtuig dat ons voor veertig cent in anderhalf uur naar de oude hoofdstad bracht? Dat is allemaal al weer oude koek. We pakken de draad op bij de first class night sleeper, die ons in twaalf uur tijd voor twee tientjes de neus naar het noorden van Thailand zoeft. Een modern slaaprijtuig, met twee bedjes, een GPS monitor, toiletinfo, en een route indicator, het kan niet op. In een heuvelachtig gebied, waar Myanmar en Laos niet ver weg zijn, ligt een fijne stad met vele gezichten. The Land of Smiles. Op zaterdag en zondag een enorme avondmarkt, die me aan die TV spot van een tijdje terug doet denken. “Gaan jullie mee naar de hippiemarkt ? Ik zorg voor vervoer !” Eetttentjes en stalletjes met kunstnijverheid nemen bezit van stoepen en straten. Mensen op terrassen en liggend op massagebedden zien duizenden toeristen langs schuifelen. Op zoek naar een met olifantjes bedrukte harembroek, of een met Thailand of Bangkok bedrukt T-shirt. Eten op straat, het wordt ter plekke in woks klaar gemaakt, of uit de fruitkraam in een zakje aangereikt.

Poppy Flowers.
Met Myanmar en Laos op slechts een paar uur rijden, heeft dit gebied een historie met een florerende opiumteelt gehad. De hennepschuur van Azie zeg maar. Ik begrijp dat het vooral uit Birma verhuisde bevolkingsgroepen zijn, die in de heuvels van The Golden Triangle de papavervelden bestierden. De koning vond dat toch niet zo fijn, en stimuleerde de Hmongs en andere migranten om de poppy flower verbouw te stoppen, en in ruil voor het aangepaste businessmodel naar koffieteelt kregen alle papaverboeren een thais paspoort. Op een dagtrip langs een tempel en dorpen door de heuvels zie ik vooral Hmongs die stalletjes uitbaten, met kleding, eten, sieraden, of met alledrie tegelijk. De koffie hiero is overigens prima !

Pietje Bell
In het busje tijdens die dagtrip maak ik kennis met Peter. Een man van bijna zeventig, die als jochie is opgegroeid op de compound van Chogoria. Dan hebben we het over Kenya in the fiftees, toen het nog een engelse kolonie was. The old days. Het is zo’n ontmoeting waar je op vakantie wel vaker tegen aan loopt. Ondanks zijn hoge leeftijd werkt hij nog wat bij als techneut bij de The British Film. Een boeiende man, die het huurappartement uit zijn studietijd, om de hoek van Portobello Road, dus zeg maar in het hart van Notting Hill, tot aan de dag van vandaag heeft aangehouden. Met een scheve grijns op zijn gezicht vertelt hij Thea ( als zij verklapt dat zij voor haar pensioen in de sociale verhuur werkzaam is geweest ) dat social housing en wat eigen inkomsten uit de filmbusiness het voor hem mogelijk heeft gemaakt, om tientallen keren India te bezoeken, en dat hij nu South East Asia aan het exploreren is.

Thai Spices
Met nog een stuk of twaalf backpackers in mijn kielzog, lopen we met een rode schort voor, achter onze Sui aan. Zij neemt ons mee naar de overdekte markt, in dezelfde wijk waar wij straks een workshop Thai Cooking gaan volgen. De markt is een met golfplaten overdekte schemerige halfopen hal, waar aan de straatkant groenten, kruiden en pasta’s in allerlei soorten en maten worden verkocht. Verder naar achteren ook veel andere onbederfelijke en vooral bederfelijke waar: grote garnalen in het ijs, enorme karpers in waterbakken, een slagerij die niet stinkt. De kookschool wordt gerund door een tiental jonge meiden. Ik kan de namen niet onthouden, maar de gezichten kan ik wel uit elkaar houden door de kleurtjes van de elastiekjes, die om hun brackets zitten. Het gaat volgens mij economisch best wel goed hier. Met een handvol gember, citroengras, tamarinde, palmolie, en noem maar op, lopen we weer met onze rode schortjes achter Sui aan, terug naar de kookschool. Getatoueerde hippies die hier langer wonen of rondhangen kijken mij meewarig aan. Je kunt voor 2 euro toch een bord kant en klaar eten krijgen, en met wat kleingeld erbij, staat er nog een biertje naast, waarom die moeite? Het is de schaamte voorbij en nog lekker ook. Met twintigers en dertigers uit de UK, de USA, uit Pisa en uit Parijs hebben we een leuke avond. Kom maar eens Pad Thai, of kokossoep, of spring rolls bij mij thuis eten !