Selvportraet - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Paul Veer - WaarBenJij.nu Selvportraet - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Selvportraet

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 Oktober 2012 | Denemarken, Kopenhagen

Grappig om te ontdekken. Dat een kunstwerk, dat gebaseerd is op de eigen afbeelding, zo veel over de kunstenaar zelf zegt. En dat zelfportretten door de jaren heen, van die momenten bij elkaar, een levensverhaal maken. Of het nou in olieverf, in oostindische inkt, in een digitale foto, in een 3D uitvoering, of in een tekst gegoten is. De keuze van de verbeelding, de gedetailleerde inhoud, de uitvoering, het maakt op zich niet zo veel uit welke kunstvorm wordt gekozen. Kijken naar een zelfportret van een ander is eigenlijk luisteren naar het persoonlijke verhaal dat de kunstenaar alleen aan jou wil uitleggen. Proevende ogen zijn daarbij misschien nog wel meer sensitieve en krachtiger ontvangers dan een luisterend oor. Ik houd van zelfportretten met een gedetailleerde en met een persoonlijke direktieve overdracht. Met zegginskracht en informatie die ik kan aflezen met mijn ogen, en waar ik met mijn hoofd nog over kan doordenken.
In Humlebaek staat op een helling aan het Oresund een prachtig openluchtmuseum. Bij mijn bezoek vorige week stond ik er oog in oog met ruim 200 zelfportretten van bijna 100 kunstenaars. Ontroerende ontmoetingen. Met jonge en met oude schilders. Met fotografen en met beeldhouwers. Met teksten erbij die tot nadenken stemmen. Reden tot zelfreflectie. Naast dokter ben ik namelijk zelf ook nog levenskunstenaar. Ik proef de leeftijden waarop artiesten rijp genoeg zijn om zichzelf te tonen. Er is meer levenservaring nodig voor een goed zelfportret dan een knappe kop. Met een blik over het water besef ik, dat ergens in dit jaar 2012, mijn twee oudste zonen met hun 27 en 29 jaar, dezelfde leeftijd hebben, als waarop ik voor de eerste keer, en voor de tweede keer, vader ben geworden. Vergelijk hun levensfase, hun zelfstandigheid, hun positie in de direkte omgeving, en hun blik op de wereld van 2012, met die van mij, toen ik hun leeftijd had. Onmogelijk natuurlijk. Maar wel een mooi gedachtenexperiment, met het mooiste uitzicht dat je je kunt wensen. Een uitzicht over het water. Een blik naar de toekomst. Waar ik vroeger zelf heb gekozen, en waar zij die aan het maken zijn. Keuzes maken die een mens alleen zelf kan maken. Ik toon jullie een aantal zelfportretten van andere kunstenaars, en een paar persoonlijke zelfportretten van mijzelf uit 1983, 1985, 1988 en van dit jaar ....

• 11 Oktober 2012 - 23:50

Thea:

je bent echt de liefste poeet die ik ken

• 12 Oktober 2012 - 00:25

Gonne:

Na het lezen van jou reflectie ga ik heerlijk slapen, Dank!

• 12 Oktober 2012 - 07:48

Toon: