Gellert - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Paul Veer - WaarBenJij.nu Gellert - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Gellert

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

18 November 2012 | Hongarije, Boedapest


Van het fameuse Gellert Hotel kan ik jullie niet veel meer vertellen danne ... dat de pronte damesbeelden buiten aan de gevel en de galerij dames binnen naar de thermaal baden nogal straffe tietjes hebben. Sinds gisteren zijn Toon en ik weer Back in Budapest. Het voelt voor ons beiden als thuiskomen. We kopen bij IKEA voor een snip aan rijstlampen en ander gemak om de woning aangenamer aan te kleden. We leveren de Corsa in, en betalen nog eens twee tientjes extra voor winterbanden waar ik niet om gevraagd heb, en we gaan met pop corn en cola light lekker in de bios naar Skyfall kijken. Geweldig ! De eindevaluatie kan in dit bestek worden overgeslagen want die is onderweg al uitgebreid aan de orde geweest met oneliners als BNFE, en andere poetische en filosofische gedachtes. Op weg naar huis leer ik nog twee nieuwe tenten : bikken bij Spilers of zo en afmeren bij de Anker Club. Bedankt hoor ! Toch lukt het nog om thuis de rijstlampen in elkaar te schroeven. Home sweet home. Vandaag heb ik een dagje voor mezelf en dat betekent natuurlijk Kultuur met een grote K. Eerst om de hoek naar het nationaal museum, en daarna met het trammetje naar het Ludwig voor hedendaagse kunst. Ik vergaap mij aan prachtige objecten van Antal Lakner, die alledaagse zaken als een verfroller, een lift, een metro en een berlijnse berg als fitnessapparatuur of als nieuwe waarheid presenteert. Om Julius tevreden te stellen toch ook maar langs de bronzen schoenen aan de Donau oever gelopen en aansluitend een zondag bezoekje aan het interieur van de basiliek met de aanpalende kapel ( alleen op zondag te bezichtigen, wat een mazzel ) als extra toegift bekeken.

Om het blokje Budapest gepast af te sluiten beloon ik mezelf met een spaatje Gellert. De aanloop en entree belooft veel, maar binnen is het vooral vergane glorie wat de klok luidt. Een fris water temperatuurtje van het binnenbad, en maar slechts een enkel klein warm thermaalbadje buiten wat toegankelijk is. Het is en blijft natuurlijk wel erg leuk om als oude man met een plastic badmuts op tussen allerlei nationaliteiten aan de badrand te hangen en mee te luisteren naar alle verhalen in alle talen. Jammer dat ik het italiaans, en het hongaars niet kan volgen. Het mooist vind ik de grijns op ieders gezicht die met een omgeslagen handdoek op slippers de weg naar buiten trotseert, en dan afzakt in het dampende warme zwavelwater. Gelukzalig ontspannend.

Met nog een eurootje of 20 in het knuistje kan ik me een volledige afscheidstoernee door mijn buurtje Belvaros veroorloven. Een aperitief bij Hotel Central, een hoofdgerecht bij Ruben en een afzakkertje bij Csendes. Wie de komende maanden toevallig nog een gids zoekt voor een lang weekend Budapest kan best wel bij mij aankloppen ......

  • 18 November 2012 - 21:39

    Gonne:

    Dank je wel voor je verhalen! En goeie reis naar Enkhuizen,

  • 04 December 2012 - 19:24

    Mariëlle:

    Zag ik nou een nogal forse vrouw in mijn CORRIGERENDE zwarte badpak?
    Wat kost je eigenlijk als gids???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 379682

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2022

Verre reizen, korte uitjes

14 Maart 2022 - 05 Mei 2022

Big Cities & the South

22 Januari 2016 - 31 Maart 2022

In beeld en gedachten

25 Februari 2005 - 30 Juni 2016

Oriëntal Travels

30 November 2010 - 31 Maart 2016

Stads Flarden

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Zomervakanties

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Tripjes & Datjes

15 April 2011 - 15 Mei 2011

Gordel van smaragd

06 December 2009 - 19 December 2009

Fidel in trainingspak

27 September 2008 - 02 Juni 2009

Abo´s & Maori´s

19 Maart 1956 - 31 December 1999

Het analoge tijdperk

25 Oktober 1986 - 01 Februari 1989

Mzuri sana

06 November 1981 - 05 Maart 1982

Bakra !

11 Juli 1979 - 11 November 1979

Latino america 1979

Landen bezocht: