…. hey good lookin’ … - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Paul Veer - WaarBenJij.nu …. hey good lookin’ … - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Paul Veer - WaarBenJij.nu

…. hey good lookin’ …

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 April 2022 | Verenigde Staten, Nashville

”Our grandparents have lived in a village near Groningen, and later on they had a business in flowers and seeds in Enkhuizen, ya know that ? The name was Sluis, and it was royal.” Als wij de zussen vertellen dat wij zelf een kwart eeuw in Enkhuizen hebben gewoond en gewerkt, dan zijn we vanaf dat moment relatives and friends for life.

The Jugg Sisters schnabbelen al meer dan een kwart eeuw in de show bizz van Nashville. Hebben zelfs wel eens in een voorprogramma van the Ryman opgetreden. Als twee zestigers runnen ze nu een rijdende comedy city tour. Een knalroze geschilderde oude schoolbus is omgedoopt tot Nashtrash, en met nog dertig amerikanen toeren we twee uur door Nashville. De dames nemen alle tijd om van iedereen te vragen hoe je heet en waar je vandaan komt. Tijdens de show komen een aantal medereizigers wel aan de beurt. Van een stel uit Manhattan New York wordt gevraagd of ze daar kunnen wonen vanuit werk in finance of in porn. Van een marinier die met zijn verloofde in de bus mee rijdt worden smerige grappen gemaakt, en aan de verloofde wordt gevraagd hoe zij dat met haar sexual needs doet als hij op het schip zit. ‘I will always serve the nation !” antwoordt ze gevat.

Leuke liedjes, korte sketches, goede roddels als we langs studio’s en sportaccomodaties rijden, en een stevige lobby om shitmerchandise te kopen als de rit er na twee uur op zit. Topamusement op een warme zondag, met een late brunch bij Loveless. Famous for its biscuits.

Dit real southern food restaurant kreeg ik getipt van mijn buurman in het Ryman Auditorium op zaterdagavond. Als Thea en ik braaf en ruim op tijd voor aanvang aanwezig zijn, en een prima duo als voorprogramma beluisteren, ploft buddy Martin met zijn lamme broer en hun twee birdies naast ons neer. Martin houdt van een praatje en behalve de eettip hoor ik alle details over dit Ryman door de jaren heen. Eerst een place of worship, en nadat een aantal sterren hier speelden ( Charley Chaplin, Johnny Cash, Chris Stapleton, Hank Williams ‘hey good lookin’ en Curtis Mayfield en al die anderen ) werd dit de Opry en hebben hier alle muziekgoden uit Amerika en de rest van de wereld opgetreden. Toen deze muziektempel met 1700 plaatsen te klein werd voor the Beatles, Marvin Gay, the Stones en ga zo maar door, pas toen is aan de overkant van de rivier het gigantische stadion gebouwd wat nu de Ole Opry heet, en dus eigenlijk de New Opry is.

Die Martin biedt drankjes aan, en is tijdens het optreden van de Wood Brothers druk in de weer met zijn Iphone. Hij legt mij met een grijns op zijn gezicht uit dat hij sterke banden met Holland heeft, want zijn crew in Amsterdam is very busy and succesfull in digging mines in zijn bitcoin imperium.

Laat mij nog twee dingetjes noemen, en we hebben de ziel en zaligheid van Nashville in de kern te pakken. Tussen de tweede en zevende Avenue ligt Broadway: een brede straat met druk verkeer, en aan beide zijden van de straat letterlijk kroeg naast kroeg, of beter: Paradiso naast Paradiso, met af en toe een cowboywinkel of een souvenir shop. De voorpuien van de kroegen staan open, je kijkt de drummer zo in zijn bouwvakkersdecollete. Bands spelen schouder aan schouder, korte setjes van een uur, worden dan afgewisseld door een volgende band, vaak met dameszangers die juist weer met hun decolletee naar de bezoekers in de kroeg naar binnen staan te zingen. We hebben het er maar druk mee, want waar Paradiso het met maar één podium moet doen, heeft een beetje tent hier wel twee of drie etages, met drie live bands, en met een saxofonist op een rooftop podium als toetje.

Waar het nu vandaag de dag gebeurt in en rond Broadway en aan de andere kant van de rivier rond Opry en the Music Valley, zo droom ik over hoe het hier was in de jaren ‘40 tot ‘70 in en rond Jefferson Street. De plekken waar oude bluestijgers en later Cash, Basie, Presley tot en met Jimi Hendrix woonden en plaatjes opnamen. Daar in Jefferson Street zelf is nu niets meer. Alleen het JS Museum, alleen op zaterdag geopend. Er om heen zijn de kantoren van alle grote platenlabels gevestigd en hebben wereldsterren een appartement. Net als Jan Smit en net als Nick en Simon. Nashville is Volendam maar dan in alles tot de tiende macht.

• 11 April 2022 - 08:39

Gonne: