Tussenstand 1-1 - Reisverslag uit Otorohanga, Nieuw Zeeland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Tussenstand 1-1 - Reisverslag uit Otorohanga, Nieuw Zeeland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Tussenstand 1-1

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

05 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Otorohanga

De pijn van de wereldkredietcrisis wordt voelbaar. Een denktank van politici, wetenschappers en het bedrijfsleven heeft, met opgestroopte hemdsmouwen, en van uur tot uur op de televisie te volgen, naar de oplossingen gezocht voor de situatie in Nieuw Zeeland. Men vond elkaar in het behoud van banen en in het behoud van het toerisme. En wat heeft men bedacht ? Ze gaan een fietspad aanleggen van het noordpuntje tot het zuidpunt van NZ. Werk voor 3000 mensen, om nog eens 1500 km te kunnen fietsen. In een land, waar elke waterval met tropisch hardhout is afgezet, waar elk verhard voetpad wordt aangegeven met bordjes, hoe ver, hoe steil, en hoe lang je over het paadje doet. Waar op elk dorpsplein een vvv-kantoor staat met folders van alle attrakties in het hele land. Hoe je er komt, wat het kost, wat de alternatieven zijn, en ga zo maar door. Ik bedoel: in dit land is niets meer te ontdekken en de denktank gaat de wereldcrisis oplossen met nog een fietspad. In alle folderrekken wordt zonder uitzondering verwezen naar '101 things to do, for kiwi's and tourists'. Honderd halsbrekende attrakties, vol met adventure en adrenaline, en verder niets ..... Laat ik voorop stellen dat ik al die malligheid gewoon niet durf, maar het is toch ook wel irritant en lachwekkend tegelijk, dat ze hier denken, dat vliegtuigen zijn om uit te skydiven, bruggen om van af te jumpen, en rivieren om op te raften. En als je nog energie over hebt kun je elk weekend wel ergens een triatlonnetje doen. Doe gewoon ! Schrap de helft van die attrakties en vervang ze door zaken die kiwi's eens echt zouden moeten doen. Een keertje lachen bijvoorbeeld, of een boek lezen. Of zaken als kunst een kans geven. Intellectuele risico's durven nemen, in plaats van alleen de fysieke.
De televisie hier is nog erger dan daar. Hier is dus Nieuw Zeeland, en daar is Australie. Ik ontkom er niet aan om de verschillen en de overeenkomsten van de buurlanden te vergelijken. De televisie laat zien wat ik bedoel. Het zes uur journaal wordt hier gepresenteerd door Simon en Wendy. Ze doen mij denken aan Jantje Smit en zijn zusje. Net zo ongeloofwaardig. Ze lezen om en om voor van dezelfde autocue, en schudden het hoofd bij treurig nieuws. Het is ook wel een rotbaan, met continue onderbrekingen voor reclame, en verder een aaneenschakeling van stompzinnig plaatselijk nieuws, terwijl het internationale nieuws wordt beperkt tot natuurrampen en de laatste Hollywoodnieuwtjes. Verder wordt prime time televisie gevuld met sportprogramma's en met kookprogramma's die geheel uitwisselbaar zijn: koken in teamverband tegen de klok, gele kaarten, en een cup voor de beste kok. Australie neemt een voorsprong van 1-0 omdat ik het kookprogramma van de Hairy Bikers mis. Ik bedoel daarmee dat daar soms wel gelachen wordt, om zichzelf, of zomaar, of om anderen, die zijn nek breekt bij een zeephelling, of een been wordt afgebeten door een shark. Het is een verdiende voorsprong, ook omdat, je gelooft het of niet, hier nog steeds dagelijks Coronation Street draait. Dezelfde Rover's Return, en dezelfde korte dialogen tussen een nieuwe generatie voor mij volkomen onbekende jonge straatbewoners. Ik kijk ernaar, en verlang terug naar Ena Sharples en vooral naar Elsie Tanner. Wegzappen naar het buitenland ? Vergeet het maar. Er is nog een muziekzender van Vodaphone en verder nog een lokale Maori omroep, en dan houdt het wel op.
Toch zijn het juist de Maori's die voor de gelijke tussenstand zorgen, maar dat is niet aan de kwaliteit van hun televisieprogramma te danken. Ik durf nog niet te zeggen of het aan de Polynesische Maori's hier te prijzen, of aan de Papua Aborigines daar te wijten is, maar het is een feit, dat hier al wel veel cultuur en infrastructuur aanwezig was, toen de engelsen arriveerden. Hier was het land al in kaart gebracht, deels gecultiveerd, en dat voelt beter dan daar, waar ik me altijd een beetje ongemakkelijk voelde, en op zoek bleef, naar de schuldige van de sociale wantoestanden. Ben zelf erg benieuwd wie de vergelijking straks gaat winnen, maar Australie houdt toch een overwicht, omdat het een aantal extra aantrekkelijke kanten heeft, dan alleen natuurschoon, en er nog echt meer te ontdekken valt. Eerst maar eens meer van hier bekijken. Jullie horen er van !