Buut Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Paul Veer - WaarBenJij.nu Buut Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Buut Singapore

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

14 Mei 2011 | Singapore, Singapore

Anderhalve dag is een mooie tijd om de sfeer en de hoogtepunten van deze stad op te snuiven. Het zijn 36 verrassende en bruisende uren geworden. East meets West. We ploffen rond het middaguur neer in Hotel Naumi, en er verschijnt een grijns op mijn gezicht, die niet meer weggaat. Zeer behulpzame, in het zwart geklede medewerkers, en een fantastische Deluxe Room op 9 hoog, juist onder de Rooftop Pool boven op het dak van het hotel. De aankleding en sfeer is een goede mix van minimalistisch japans en deens design. Zeer prettig. Als we aan de balie mevrouw vragen, wat zij zou doen als ze tot morgennacht de tijd had om Singapore te ontdekken, krijgen we niet alleen ruime aandacht, maar tegelijk een hele lijst van waardevolle tips, die precies in ons straatje passen. Daar kan Amy van Smaragd nog eens een voorbeeld aan nemen ....
We laten de night safari van de Singapore Zoo voor wat ie is, en beperken het bezoek aan de Botanical Garden tot een sukkeldrafje met de bus er doorheen, maar verder dampen we het hele programma downtown door. In Sim Lim bargain ik me suf, en ik koop een Lumix TX20 en Thea bezwijkt na een vergelijking van minstens 20 computerwinkels voor een Ipad 32 met Wifi off course.
Naumi ( spreek uit: Know me ! ) staat pal tegenover het fameuze Raffles Hotel, waar de zeer riante kamers nog maar voor een kwart te huur zijn, en waar driekwart is omgebouwd tot kleine boetieks van onder andere Louis Vutton en van Leica, of tot een oesterbar.

Aan de oevers van de Singapore River staan deels aziatische vreettentjes, met verse levende gigantische krabben en ander seafood op de kaart, afgewisseld met Irish Pub´s, of een Indisch restaurant, en dan weer supermoderne kantoren of banken, of een restaurant als Indochine. Na een uur slenteren kiezen we voor een Garan Masala tent, en eten tijdens een broeierige avond indisch zoals indisch hoort te zijn: gekruid, heet, naan en raita erbij, en met een Singha pilsje ernaast.
Overdag rijdt de hip-hop bus van Singapore airlines een drietal routes door de stad, en op vertoon van je boarding pass mag je er voor 6 dollar de hele dag rondjes rijden, en instappen en uitstappen waar je maar wilt.
Als ik jullie was dan zou ik echt eens geen connecting flight nemen als je de volgende keer daar bent. Voor budget reizigers kun je een slaapcabine huren op het vliegveld voor 8 of 12 uur, of een kamer ergens in een backpackers hotel in een van de oude buurten. En voor alle tante Gonnen en andere OSM-en: boek Raffles of Naumi en laat hem eens flink uit de broek hangen !
Wat nou zo leuk is aan de stad is dat het allemaal klopt. Fantastisch transport, een ideaal klimaat, een prettige multiculti sfeer en een ongedwongen straatbeeld. Tegen de achtergrond van enorme skyscrapers slenteren we langs de winkels van Orchard Road, of je kunt op blote voeten een hindoe tempel bezoeken in Little India, en een kwartier later op diezelfde blote voeten een perzisch tapijt voelen uit Ghom, dat vannacht via de haven is ingevoerd, en -als het aan de verkoper ligt- morgen weer met een scheepslading andere souvenirs naar de Breedstraat in Enkhuizen wordt verscheept. We hebben het tapijt niet gekocht hoor ... eerst thuis de badkamer rigoreus op balinese wijze restylen ....

• 14 Mei 2011 - 12:20

Wannes:

Ik ben benieuwd naar de hottub in de balineese badkamer. eindelijk weer eens een rede om thuis te komen!

Goed dat jullie er zijn en tot snel!
    x

• 14 Mei 2011 - 17:55

Willem:

Ja, mooie stopoverplaats, dat Singapore. Veel overeenkomsten gelezen. Hotelzwembad met uitzicht, heel veel krab eten, zwermen taxi's, behoorlijk ordelijk allemaal. Dachten bij aankomst dat luchthavenhal vol kunstbloemen stond. Niet dus, allemaal echte orchideeën. Begrijp dat jullie (te?) snel weer thuis zijn? Goede laatste etappe.

• 16 Mei 2011 - 06:42

Mariejo:

Singapore, ik ben toch niet gek?? (als variatie op de mediamarkt)
    kus mariejo