Soldaten en sleuteldatum - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Soldaten en sleuteldatum - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Soldaten en sleuteldatum

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

28 Oktober 2009 | Nederland, Enkhuizen

Deze ochtend reed ik heel vroeg, eigenlijk nog maar kort na middernacht, over de Dijk naar huis. Avonddienst gehad. Tegen de contouren van het naviduct liepen grote schommelende mensfiguren mij langs het fietspad tegemoet. Sommigen met een groen lichtje, andere met een rood licht in het hoofd. Aliens ? Weer die Duitsers ? Oefenen voor de uitzending naar Afghanistan ? Of droom ik onderweg al ? Na een kort slaapje van 5 uur en een ontbijtje rijd ik ´s ochtends weer over de Dijk naar mijn werk. Leeg. Uitgestorven. Met de sluizen van Lelystad in zicht haal ik nog juist een viertal zwaar bepakte militairen in. Zij torsen enorme rugzakken met zich mee, waarvan de helm die aan hun ransel bungelt, de zware tred nog eens versterkt. Modderstrepen en zweetdruppels op hun getekende gezichten. Navraag bij twee legertrucks ( juist daar waar normaal twee voortreffelijke snackkarren mijn dag opfleuren ) aan een frisse officier, die zijn baret draagt als een ongebakken pizza, die op zijn hoofd is neergeploft, leert mij dat het inderdaad om dezelfe manschappen gaat die de afgelopen nacht vanaf snackbar Bassie in Enkhuizen de hele Dijk van 30 kilometer te voet hebben afgelegd. Wat ben ik toch blij dat ik niet in dienst ben geweest. Wat ben ik trots op mijn zonen, die alledrie geen man zijn geworden. Nu nog hopen dat die hollandse dumbo´s in Afghanistan dat inzicht ook eens krijgen, en daar rap vertrekken ...
Geloven jullie in sleuteldata ? Ik wel ! Vandaag is het precies een half jaar na de grootste pechdag in mijn leven. En volgens mij is het juist vandaag ook een kantelpunt naar de toekomst. Omdat het Been nu rap verbetert wordt de wereld weer groter dan vandaag en dan de nabije toekomst. Achteruit kijken is leuk en leerzaam, maar vooruit blikken is veel spannender. Mijn sleuteldatum is dus 28 april. Op diezelfde dag in 2001 had ik de gelegenheid, om die dag te beslissen over de eerste en enige driedaagse huisartsenstaking, die Nederland ooit gehad heeft, en wellicht nooit meer zal krijgen. Zoals gezegd voelt het nog spannender om vanaf je sleuteldatum vooruit te kijken ... Over zes maanden fantaseer ik mijn hand uit te reiken naar de stoepa´s in Yogjakarta, en over zes jaar denk ik dat JP Balkenende na zijn avontuur als de eerste president van Europa wordt weggepromoveerd als de nieuwe burgemeester van Middelburg. Exciting ! Hebben jullie ook een sleuteldatum ? En waarom ?

  • 29 Oktober 2009 - 02:05

    Wannes:

    ik denk dat ik nog te jong ben voor dit soort dingen. Heb nog nooit me been gebroken, slechts me neus, heb nog nooit een staking veroorzaakt, of geannuleerd. Ben wel blij dat je me niet als man ziet. Thanks for the reward! Ik geloof er wel in! zoals ik zoveel dingen geloof!

    xx

  • 31 Oktober 2009 - 12:23

    Kees:

    Hej pollie,

    wat een cool verhaal. Ik geloof absoluut niet in sleuteldata, slecht een toevallige bijeenkomst van historische omstandigheden. Maar een goede stimulans lijkt me om een jaarlijks doel te hebben en dit dan ook daadwerkelijk te realiseren. En een positieve vooruitstrevende blik helpt daar absoluut bij. En wat een toeval dat we de 28ste van november elkaar zullen treffen. Bestaat het dan toch ....

  • 02 November 2009 - 12:39

    Hugo:

    Paul, je zou voor de grap eens moeten googelen op 'sleuteldatum'...wat heb je dan met 5?

  • 02 November 2009 - 17:37

    Mariëlle:

    Mijn sleuteldatum is 4 juli. het is dan onafhankelijksheidsdag. Goed woord voor GALGJE trouwens. Waarom leg ik je nog wel eens uit maar niet via dit medium. Raar hè dat je zo'n BEENdatum niet/nooit vergeet. Ik brak mijn been op 17 juni 1959. Dat is voor mij geen sleutel(been)datum.Het is wél erg lang geleden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 379556

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2022

Verre reizen, korte uitjes

14 Maart 2022 - 05 Mei 2022

Big Cities & the South

22 Januari 2016 - 31 Maart 2022

In beeld en gedachten

25 Februari 2005 - 30 Juni 2016

Oriëntal Travels

30 November 2010 - 31 Maart 2016

Stads Flarden

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Zomervakanties

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Tripjes & Datjes

15 April 2011 - 15 Mei 2011

Gordel van smaragd

06 December 2009 - 19 December 2009

Fidel in trainingspak

27 September 2008 - 02 Juni 2009

Abo´s & Maori´s

19 Maart 1956 - 31 December 1999

Het analoge tijdperk

25 Oktober 1986 - 01 Februari 1989

Mzuri sana

06 November 1981 - 05 Maart 1982

Bakra !

11 Juli 1979 - 11 November 1979

Latino america 1979

Landen bezocht: