kasteel, kleren uit, klooster, klamping, keigaaf 4 - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Paul Veer - WaarBenJij.nu kasteel, kleren uit, klooster, klamping, keigaaf 4 - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Paul Veer - WaarBenJij.nu

kasteel, kleren uit, klooster, klamping, keigaaf 4

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

12 September 2021 | Frankrijk, Rocamadour

Het kucheltje dat ik al van huis heb meegenomen, blijft gezellig met me meereizen, dus ook van het klooster naar de klamping. Vooral als ik niets vermoedend ergens binnenstap kan het zomaar flink op mijn keel slaan, of als ik ga liggen om te slapen, dan wordt het kucheltje aktief. Als ik volgende week de meeste franse departementen achter me laat moet ik me misschien toch maar weer eens laten testen. Tot nu geeft mijn ‘passe sanitaire international’ mij onbelemmerd toegang tot terrassen en restaurants. Vreemd genoeg wordt er ook soms bij een natuurpark of bij eten in de buitenlucht om sanitaire identificatie gevraagd, en iedereen doet dat braaf en zonder morren. Prima natuurlijk, logisch toch ?

Het ritje van 450 km naar Klamping Padimadour leidt ons dwars door de Cevennen en langs Le Lot en Le Dordogne door mooie natuur, en door slaperige stadjes, met af en toe een stukje snelweg. Wat een fijn land om te reizen en te romantiseren is dit toch steeds weer. Met een stuk of 12 safari-tenten, en net zo veel huurchalets en vrije camperplekken is dit misschien wel de mooiste camping waar ik ooit geweest ben. Veel regeltjes en controles door medewerkers in golfkarretjes, en op deze zaterdag alleen maar afhaal pizza’s in het restaurant, maar dan zitten we ook wel eerste klas op het deck à la Out of Africa vanaf onze stoeltjes over de glooiende camping uit te kijken. Opgemaakte bedjes en vlekvrije hoeslakens. Kamperen anno 2021 is toch wel heel andere koek geworden dan het rugzaktoerisme van vroeger.

Het is vandaag zondag in Rocamadour, na Lourdes de tweede grootste bedevaartplaats van heel Frankrijk. Neergekwakt tegen de rotswand langs de Dordogne. Het oude stadje halverwege de rotswand, de heilige kruisweg naar de kerk die boven op de rand van de stad over de vallei waakt. Ook van hieruit weer pelgrimroutes, je kunt kiezen uit Santiago of Rome. Kiezen hoeven wij alleen uit het menu du jour, dus doe ik vandaag de eendenborst of de eendenpoot ? Het is zondag, dus een pichetje wijn erbij. En maar weer terug naar de klamping voor nog een nachtje Padimadour, onder een spectaculaire sterrenhemel, met een uilenconcert op de achtergrond, lijkt het warempel in de verte nog een beetje op echt kamperen ook !

• 15 September 2021 - 23:38

Mariëlle :

Nououou, “kamperen” is wel iets overdreven broer.
    Ik zie een heus stapelbed, een porseleinen theepot én bloemen op de ontbijttafel.
    Wél heel gezellig, en ja, het ís een tent.
    En van een tent kan je gaan kúchelen.
    Veel plezier daar.