Szimpla ! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Paul Veer - WaarBenJij.nu Szimpla ! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Szimpla !

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

12 November 2012 | Hongarije, Boedapest

De oudste metrolijn van het continent loopt in een rechte lijn van het Heldenplein naar de Donau. Hooguit een meter of vier onder het asfalt van het wegdek van de Andrassy schommelt dit antieke lijntje zijn dagelijkse route. Op nummer 60 van de Andrassy was vroeger het hoofdkwartier van de geheime politie. Tussen het wegdek van de Andrassy, en de loop van het romantische metrolijntje, dus tussen het straatleven en het metroverkeer in zeg maar, een paar meter dieper in de grond, is in de kelders van het pand heel wat afgemarteld. Het strenge grijze pand is nog niet zo lang geleden netjes opgeknapt voor toeristen. De lift brengt me eerst naar twee hoog, met strenge sovjet muziek uit de gangen en uit het trappengat, en boven wordt de beklemming sfeervol verder opgebouwd. Uniformen, sobere tv beelden met getuigen verklaringen, kaartjes van de uitbreiding van het derde rijk, van de sovjet unie, en dan natuurlijk de opstand van 1956. Het hongaarse verzet resulteerde uiteindelijk in niet veel meer dan nog eens een dikke dertig jaar met russische repressie. Wat heeft dit land een kut eeuw achter de rug, en wat is er de laatste 10 tot 15 jaar enorm veel veranderd ( zo beter Julius ? ) Van de begane grond ga ik met een trage lift naar de kelders terwijl een tv beeld vertelt hoe het er daar beneden aan toeging in die jaren 40 - 50 - 60 - 70 .... in het rijtje Tuol Sleng in Pnomh Pheng, Sachsenhausen bei Berlin en de slavenforten aan de afrikaanse westkust valt dit pandje aan de Andrassy net buiten de top drie, en dat is dan tenminste iets om nog een beetje blij van te worden bij zoveel ellende. Waarom ga ik toch elke keer bij dit soort dingen naar binnen vraag ik me af als ik weer lekker buiten in een fris zonnetje verder langs de Andrassy kuier. Een mooie Opera, fraaie art deco gebouwen, en een levendig straatbeeld met veel werklui. Met twee of drie man de kaartjes controleren bij de metro loketjes. Met wel tien man de parkeerplaatsen vrij houden langs de stoep van Andrassy, als daar vanavond een eerste uitvoering van een toneelstuk of opera in premiere gaat. Deftige auto's, charmante dames, militairen en diplomaten en andere belangrijke hongaren komen hier flaneren, waar het verleden van een halve eeuw geleden nog nagalmt door de hedendaagse Andrassy .
Met drie nederlandse yuppen begeef ik mij op zaterdag en zondag in het uitgaansleven van Budapest. Csendes kende ik al, maar Szimpla en Instant moet ik toch ook even beleven. Kort na middernacht haak ik af, en breng ik de rest van de nacht gewoon slapend door .
Maandag gaat Toon weer aan het werk, maar de beide andere heren verlengen het weekend met nog een dagje extra. Zo badderen wij nog wat in Veli Bej, voor zij weer naar Amsterdam en naar Kopenhagen reizen. Morgen, morgenochtend vroeg, dan gaan Toon ik op reis door de Balkan. Op naar uien, naar paprika's en naar uitgestrekte aardappelvelden, en door Transylvanie op zoek naar oude en onbekende Donausteden ...

• 12 November 2012 - 22:57

Wannes:

hahaha. toon en kees zijn yuppen!

• 14 November 2012 - 20:24

Julius:

Paul, als je de volgende keer weer in Budapest bent, verdiep je dan ajb in de geschiedenis én architectuur. Dat Hongarije in 1956 de vrijheid kreeg na de Opstand... Kom op, de Opstand is neergeslagen door de Russen (Oktober 23-November 10) en leidde tot 1989 tot een onderdrukking en een communistisch systeem. Art Deco gebouwen op het gedeelte van de Andrássy út bij de Opera? Wat voor opleiding heb je genoten. Misschien wat bot, maar zelfs als Yup.. schrijf geen onzin. Als je een volgende keer Budapest bezoekt huur dan een gids in of verdiep je meer in de boeken. Want wat je nu schrijft geeft geen blijk van enige kennis of van intelligentie

• 16 November 2012 - 13:19

Wannes:

He julius. Buhu

• 16 November 2012 - 15:57

Harry:

Julius the great.
    Kijk voor meer goede info op: www.szia.nl