Lange Mannen - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Paul Veer - WaarBenJij.nu Lange Mannen - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Lange Mannen

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

16 November 2012 | Servië, Belgrado

Wat eigenlijk het meest opvalt aan Belgrado, als ik daar een paar uur rondloop, is dat de jonge mannen zo opvallend lang zijn. Ze staan in rijen voor pizza stalletjes om zich bij te voeren. Met broodjes uit papieren zakjes lopen ze op straat te eten, en kauwen eigenlijk aan een stuk door. Kauwgom, zakken chips, worstjes, van alles. Of ze zijn bezig met roken. Vrouwen roken ook. Oudere dames in mantelpakjes en met rode getoupeerde haren, jonge meisjes met te veel make up, en af en toe een design dametje met een filtersigaretje. Allemaal roken. Lopend roken, zittend roken, en vooral roken in kroegen en restaurants. In een flauw middagzonnetje enteren wij de stad, en blijken in een hotel te hebben geboekt dat midden, maar dan ook echt midden in het hartje van het centrum staat. Het Beograd Art Hotel ( BAH ) is echt een klapstuk van een aantal tophotels die we met fikse korting via internet hier en daar vooraf geboekt hebben. Ons corsaatje staat voor bijna net zo veel in een parkeergarage een straatblok achter ons, als wij zelf betalen voor een nachtje slapen met hopelijk weer zo'n superontbijt. ... met roken, dat dan weer wel waarschijnlijk.

De stad is groot, en imponeert als westers en modern, maar hier en daar proef je de oude sfeer van weleer. Als je bedenkt dat meneer Djokovic en mevrouw Jankovic hier nog steeds naar hun oude vertrouwde lievelingskapper gaan, dan weet je misschien wel wat ik bedoel.

Aan het eind van de middag zien we vanaf de citadel een flauw zonnetje tussen de wolken over de Donau naar beneden zakken. Het wordt weer rap kouder en we belanden in een paar kroegjes. Van een paar cafe's die wij bezoeken heeft Pastis de meest westerse sfeer, en ook de meest westerse prijzen. In een bio tent drinken we fruitpunch en thee, en het fameuze Skadarlija is nog erger frans dan het Place du Tertre zelf. Maar dat is pas volgende maand. Halverwege de avond beland ik al weer in BAH om dit stukje te schrijven, en morgen alweer Back to Budapest. Geen fotootjes deze keer, want ik heb geen kabeltje bij me, dus die houden jullie tegoed .....

• 02 December 2012 - 18:19

Rixta:

Ik was even achter met lezen, maar nu weer bij, heerlijk leesvoer. Ik mis je nu al, maar zo te horen vermaak je je voorlopig;) Groetsels! Rixta (5 december start dan toch eindelijk de grote overtocht;))