Terug in Mokum - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Terug in Mokum - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Terug in Mokum

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam


Ik kijk naar de overkant van de straat. Vanuit het portiek van de Hema aan de Nieuwendijk. Naar de ijswinkel van banketbakkerij van der Linde. Met het lekkerste roomijs van de wereld. Dat vind de Amsterdammer naast mij ook. Vooral de chocolade truffels met ijsvulling. Ze zijn er in twee smaken vertelt hij mij met zijn hese stem. Te veel gerookt en te veel gedronken. Zes truffels voor € 1.75. Daar komt Thea aanlopen met twee oubliehoorns. Het is een warme zomerse zaterdag in het begin van oktober. Ongelooflijk. We lopen door de steeg naar het Rokin en stappen een geelgekleurde Bijenkorf binnen. Drie dolle dwaze dagen. Dat kun je wel zeggen. We brengen de boodschappen (dekbedhoezen, doucheschuim, een fotolijstje, roomboter en beschuit) naar ons huis aan de Nieuwe Uilenburgerstraat. We doen een wasje en gaan weer op pad. Naar de Hermitage. Rubens en twee van zijn Vlaamse kornuiten etaleren zich breeduit in de zonnige zalen en de koele korridors van het statige diakoniepand aan de Amstel. Ik sta schouder aan schouder met Hans Wiegel en Dries van Agt de oude meesters te bewonderen. Alsof de hele wereld vandaag bijeen is gekomen in de hoofdstad van Nederland. Cees en Fokelien Renckens zijn er ook. Het kan niet op. Nazitten met een sjardonnee aan de Amstelhoek. Acht busjes met volledig bepakte ME-ers, agenten te paard, en een controlerende helikopter in de lucht, zijn de opmaat voor een lange avond van krakersrellen en vuurwerk. Beatrix is bij het Scheepvaartmuseum. In het donker fiets ik naar de Rozengracht. Ik ben op weg naar Nomads, naast het Rozentheater, schuin tegenover Mazzo. Gastvrouw Esperanza gaat mij voor naar een donkere ruimte met aan drie zijden lage zitjes en een groot laag podium in het midden met een verlaagd plafonnetje. Stelletjes en groepen mensen liggen te chillen. Drinken en eten wat. Een buikdanseres beweegt zich soepel tussen het podium en de tafeltjes door. De tarotkaarten van de waarzegster blijven op het dienblad liggen. De masseur vraagt tussen de gangen door of mensen een massage wensen, maar hij vindt nauwelijks klandizie. Op de fiets naar huis is het druk op straat en de terrassen. Pompende muziek. Vrijgezellen feestjes. Nichten polonaises. Rijen taxi´s met alleen maar niet-westerse chauffeurs. Yuppen op de stoep van Pasta e Basta. Hot Donna Summer kreunt en discoot uit de geluidsboxen uit de etage direct onder ons eigen pakhuisappartement. Kort na middernacht keert de rust terug in het pand en aan het water.
Gisteren hebben we de nieuwe Andre van Duin revue bezocht. In het de La Mar Theater. Met een veel te rode vloerbedekking. Te fel halogeen licht in de foyers. Prachtige foto´s van Erwin Olaf. Een paar leuke grappen overstijgen het nivo van platte lol en twintig jaar hetzelfde doen. De meeste mensen lijken enorm te genieten. Ik heb medelijden met Ron Brandsteder en heb mededogen met de leading lady Anne-Marie Jung. Andre zelf teert op zijn oude succesformule van onhandige kluns, is leuk als bezoeker van Kunst en Kitsch met het afgesneden oor van Vincent van Gogh in een potje sterk water, en is meteen daarna een slechte imitatie van Don mcClean als hij Vincent in een nederlandse vertaling zingt. Enfin. We hadden de kunst met een grote K in de Hermitage nog tegoed op dat moment.
En vandaag toeren we een dagje met Wannes op de fiets door de stad, die 30 dertig jaar geleden van ons was, en nu door hem is ingenomen. Terug in Mokum. Op zondag naar Artis. Foto maken. Een mooi nieuw ingericht Vogelhuis en Apenhuis. Het Lemureneiland is echt fantastisch. De vlindertuin wint het op zijn sokken van Emmen, Singapore en Bali bij elkaar. De uitbreiding van het aquarium maakt het tot een heerlijke plek om rond te kijken, wat te rusten of een stukje te lezen. Wat een leuk weekend, wat een leuke stad. Zelfs de pontjes achter het centraal zijn een genot om naar te kijken en om mee te reizen. De sfeer van Nieuw Amsterdam, de ontsluiting naar nieuwe wijken als Ijburg, Java eiland en de buurt rond de oude NDSM werf. Gratis parkeren met de auto in noord, en met de fiets op het pontje naar de stad. Dat smaakt naar meer. Wanneer gaan we weer ?

  • 04 Oktober 2011 - 21:00

    Elly De Jager:

    Vanuit Milaan waar ik op dit moment verblijf (Voorbereidingen veiling Elephant Parade) lees ik jouw leuke verslag van een paar daagjes Amsterdam.
    Man wat schrijf je leuk, het is net of ik er zelf bij ben, en ik krijg spontaan zin in ijs......maar hier is alles al dicht, helaas.

  • 04 Oktober 2011 - 21:32

    Wannes:

    Je auto stond er nog en de noord-paupers hebben hem met rust gelaten?

  • 10 April 2012 - 10:16

    Paul:

    Dat ''wanneer gaan we weer'' .... dat is dus wel een half jaar later geworden ! Begin april 2012 ben ik met Thea weer een lang paasweekend op de Nwe Uilenburgerstraat 19. Ik heb het apartement The Loft genoemd en we parkeren er ook twee groene fietsen met de namen opa Cees en oma Jo. In plaats van een kerkelijke paaswake geniet ik van de Mattheuspassion in het Concertgebouw, en overdag slenteren we over de autovrije Utrechterstraat met mooie winkels en door het FOAM aan de Keizersgracht met russische foto's van Bertien van Maanen en fraaie veelzijdige prints van allerlei fotografen die het New York Times magazine hebben gevuld. Op eerste paasdag lopen we via het splinternieuwe Eye over het Prinseneiland naar de Haarlemmerstraat. Toch kijken we stiekum weer naar appartementen en leuke plekken om te wonen. Deze ronde winnen de appartementen aan het Haarlemmerplein het en zwijmel ik vooral hardop over de kleine etage aan de Nwe Herengract 5, pal tegenover de Hermitage met zicht op de Amstel. Als ik vandaag een paar ton win in de Staatsloterij dan koop ik het morgen ongezien !
    We eten ook nog even rap in de Bazar aan de Albert Cuyp want ik wil Adriaan van Dis op tv niet missen met zijn serie over het hedendaaagse Indonesia vanuit zijn moeders plakboek. Terug in Enkhuizen mijmer ik nog even door in ons grote huis waar we maar geen besluit over kunnen nemen en waar de realiteit waarschijnlijk zal bepalen wat we gaan doen in plaats van zelf te kiezen. Dat bevalt mij maar matig ! Ik wil zelf kiezen !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 379705

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2022

Verre reizen, korte uitjes

14 Maart 2022 - 05 Mei 2022

Big Cities & the South

22 Januari 2016 - 31 Maart 2022

In beeld en gedachten

25 Februari 2005 - 30 Juni 2016

Oriëntal Travels

30 November 2010 - 31 Maart 2016

Stads Flarden

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Zomervakanties

30 November 2004 - 19 Maart 2016

Tripjes & Datjes

15 April 2011 - 15 Mei 2011

Gordel van smaragd

06 December 2009 - 19 December 2009

Fidel in trainingspak

27 September 2008 - 02 Juni 2009

Abo´s & Maori´s

19 Maart 1956 - 31 December 1999

Het analoge tijdperk

25 Oktober 1986 - 01 Februari 1989

Mzuri sana

06 November 1981 - 05 Maart 1982

Bakra !

11 Juli 1979 - 11 November 1979

Latino america 1979

Landen bezocht: