Naar het Congres ! - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu Naar het Congres ! - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Paul Veer - WaarBenJij.nu

Naar het Congres !

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 Oktober 2010 | Nederland, Arnhem

Ruim honderd dagen onderhandelen in verschillende samenstellingen is meer dan genoeg om een maagzweer van te krijgen. Met een toenemend schaamtegevoel en met oplopende woede volgde ik drie maanden lang de hypocrisie, de arrogantie, en het overleg ´over rechts´ dat leidde tot de presentatie van het regeer- en gedoogakkoord op donderdag 30 augustus. Vandaag moet ik wel naar het Congres om te klappen voor de twijfel van Klink, Veerman, Hirsch Ballin en van Agt, die tenminste nog weten dat dit mis gaat, waar al die andere domme CDA-ers, en alle andere ondersteuners van het akkoord, straks alleen nog maar zeggen kunnen zeggen, dat ze het nicht gewusst haben. Wie had dat ooit gedacht. Het moment dat Nederland weer wakker wordt, en het als een nare droom kan vergeten, lijkt maar niet te komen. De televisiebeelden en de foto´s van het illustere drietal zijn voor Bertje Wagendorp de kapstok om precies met de juiste toon de dreiging aan te geven, die ons te wachten staat. Omdat ik dat zelf nooit zo mooi kan verwoorden als Bertje zelf, citeer ik hier zijn belangrijkste uitspraken uit zijn column De Foto uit De Volkrant van vandaag.
´´ Is het echt waar dat daar de leider van de grootste christelijke partij van Nederland en die van de grootste liberale partij naar Wilders staan te kijken, geobsedeerd, als twee chimpansees naar een python, vlak voor het wurgen ?
Ja, het valt niet te ontkennen, het is zo. Je maakt een formatieproces wekenlang intensief mee en je weet dat de theoretische mogelijkheid bestaat dat het zal uitmonden in een kabinet CDA-VVD met gedoogsteun van de PVV. Maar je boerenverstand zegt: bestaat niet, dit is altijd nog een beschaafd land. En dan is het opeens toch zover, en ben je met stomheid geslagen.
Kijk ze daar staan, Mark en Maxime, in innige politieke vriendschap met een man met een missie: vijftien miljoen Nederlanders ophitsen tegen een miljoen andere Nederlanders. Een man die Maxime Verhagen internationaal voor joker zette met een debiel haatfilmpje, een man die door Mark Rutte werd aangeduid als een politieke pyromaan: u steekt steeds het vuur aan en daarna rent u weg !
Een treffende typering, die nog steeds geldt. En dan dit trio. de padvinder-premier, de Prins der Duisternis en de politieke pyromaan, gebroederlijk bijeen, de schouders beurs van de wederzijdse klopjes. Trots, bijna euforisch. In acht weken ´hard werken´ bakten ze een programma waarin je op elke pagina de uitruil van principes kunt herkennen, zodat het nu van alle principes is ontdaan en elke echte, grote visie ontbreekt.
`Vrijheid en verantwoordelijkheid´ stinkt naar spruitjes. Law and order riekt naar repressie. Kleingeestigheid en bekrompenheid gaan hand in hand, een platvoerse lokbrief is het, gericht tot het rancuneuze en verongelijkte deel der natie. Dat deel van de natie dat straks samen met de medelanders overigens het hardst gepakt zal worden, maar dat terzijde.
Het akkoord zelf is, door topeconomen onderbouwd, al finaal aan stukken gescheurd en getypeerd als een ramp voor de economie, een aanval op de internationale reputatie en een recept voor vier jaar stilstand. Zulk prutswerk had toch ook wel in een namiddag kunnen worden afgerond ? Oke, straks mogen we weer roken in het kleine cafe aan de haven en daarna met 130 naar huis om een insluiper een knal voor zijn kop te geven.
Over het gedoogakkoord hoeven we het helemaal niet te hebben: dat is de vertaling van angst en klein revanchisme en het zet ons te kijk als intolerante moerasbewoners.
Maar het ergste zijn natuurlijk die twee mannen, onze komende premier en vicepremier, de top van ons politieke establishment, onze leiders, in de ban van een oplichter.``

• 02 Oktober 2010 - 09:33

Toon:

Raak. Ik lees dit stuk met op de achtergrond het "congres" van het CDA. Een volkomen farce, waar de uitkomst allang van duidelijk is. Het neemt echter niet weg, dat er een hele grote groep Nederlanders is die zich aangesproken voelen door de politieke pyromaan. Het trieste is, dat we met het huidige politieke establishment deze mensen niet aan boord gaan krijgen.

• 02 Oktober 2010 - 09:46

Wannes:

Het cda congres staat nu aan en wat een verschikkelijke ratten zijn die lui. De voorstanders worden vriendelijk bedankt daar waar de tegenstanders worden uitgefade. Het zijn ratten die in je onderbroek worden gestopt en niet via de pijp naar buiten komen

• 02 Oktober 2010 - 11:31

Willem:

Tja, wie had dit ooit kunnen denken. Maar toch, toch blijf ik met een grote vraag zitten. Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen. Waarom hebben niet nog veel meer mensen op de PvdA, Groenlinks, D66, SP, Christenunie of voor mijn part de Partij voor de Dieren gestemd. Alles beter dan op de PVVDA. Waarom niet? Het had zo mooi kunnen zijn. Femke Halsema for premier. Wat een genot om naar te luisteren en een plezier om naar te kijken. Sorry, dat laatste zal wel politiek incorrect zijn. Soit.
    Mooi stuk Paul, dat moet ik nog wel even kwijt. Maar het grote waarom zal wel nooit opgehelderd worden. Of wil je een poging doen.

• 02 Oktober 2010 - 13:57

Thea @ Willem:

even terug naar de verkiezinguitslag: VVD - PvdA scheelt één zetel (en een restzetel uiteindelijk.) Dus er zijn toch heel veel verstandige mensen die een ander nederland wilden. Jammer is alleen dat de rest van de linksige stemmen te versplinterd zijn uitgebracht om die twee zetels verschil goed te maken.

• 02 Oktober 2010 - 15:33

Henkie:

Niet vergeten: Soms moeten medelanders door de appel heen bijten om te weten dattie te zuur is. Eet dus meer groenten en fruit, dat houdt de treurigheid eruit. Verder: een weergaloos stukje politiek commentaar, bedankt. Ik heb die drie padvinders ook gezien op Euronews, gelukkig nèt voor het ontbijt...
    No comment..

• 03 Oktober 2010 - 06:30

Willem@thea:

Tja, dat was me bekend. Maar het blijft een feit dat er net niet genoeg 'goede' stemmers waren. Zullen we het houden op dat Jan Marijnissen nog wat langer fit op de barricaden had moeten blijven?
    Nou ja, we moeten maar zien wat er van komt. En ik ben benieuwd of Maurice de Hond zou kunnen onderzoeken hoezeer we met zijn allen zijn geschrokken.
    Ik heb mezelf trouwens beloofd het komende half jaar zo min mogelijk Nederlands nieuws tot me te nemen. Al zal Paul wel opmerken dat ik daarmee een struisvogel tussen de emoes word ;-)

• 03 Oktober 2010 - 15:59

Thea@willem:

als ik de keuze op dit moment had deed ik hetzelfde willem! Zelfs al was het naar de outback van australie.
    Veel plezier alvast!

• 04 Oktober 2010 - 06:12

Hugo:

Ik geloof niet in werkelijke democratie, nooit gedaan.

• 05 Oktober 2010 - 14:17

Ymo:

Paul, links liet kans lopen,drukte zich toen het spannend werd, verschuilt zich achter retoriek nu er, zoals altijd als je je nek moet uitsteken, anderen zijn die dat durven.
    Jalouzie op die durf is het enige wat me iets doet begrijpen van je radeloosheid.
    Ik zeg niet: er gebeurde iets moois, ik zie wel dat het nu weer van kwaad tot beter kan worden.
    Met dit antwoord geef ik je meer dan je verdient, maar wat Geert krijgt, wil ik jou niet onthouden.
    Een weerwoord, geen modder.

• 06 Oktober 2010 - 10:43

Paul:

Ymo, wat ben je toch ook een heerlijke rechtsgeaarde christendemocraat ! We moeten mekaar nu toch echt eens spreken, maar dan niet digitaal, maar met wijn en bokshandschoenen. Woensdagochtend 13 oktober bij jou op de koffie om een uur of elf ?

• 08 Oktober 2010 - 15:36

Henkie:

Hoezo, woensdagochtend om elf uur? Wanneer werken jullie eigenlijk?